جلد دوم ترجمه فارسی کتاب بسطام منتشر شد

به گزارش دکترای اقتصاد، جلد دوم ترجمه فارسی کتاب بسطام اثر ولفرام کلایس با ترجمه فرامرز نجد منتشر شد.

جلد دوم ترجمه فارسی کتاب بسطام منتشر شد

به گزارش میراث ـآریا، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: جلد نخست این کتاب در 380 صفحه در اوایل بهمن ماه امسال منتشر شد و همچنان که وعده داده بودیم جلد دوم آن پیش از نوروز امسال در دسترس علاقه مندان نهاده شد.

او اضافه نمود: محوطه باستانی بسطام در حوزه کنونی شهرستان چایپاره (بخش پیشین شهرستان خوی) در گوشه مرزی شمال غرب ایران در مجاورت دریاچه ارومیه واقع شده است. این محوطه را ولفرام کلایس در سال 1346 خ. شناسایی و از 1347 خ کاوش های باستان شناختی آن را شروع کرد. این کاوش ها تا وقوع انقلاب اسلامی به سرپرستی نامبرده ادامه یافت. پس از انقلاب هم این کاوش ها در چند فصل به سرپرستی استاد حمید خطیب شهیدی پیگیری شد.

نوکنده با تأکید بر اهمیت محوطه بسطام اضافه نمود: این دژ در سده های نهم و هشتم پ.م. قلعه کوچکی بوده ولی در سده هفتم پ.م. طبق کتیبه پایه گذاری دژ از سوی روسای اورارتویی گسترش یافت و پیش از انتها سده هفتم پ.م. تخریب شد. از محوطه بسطام معماری سنگی، کتیبه میخی اورارتویی از بنیان گذار قلعه، سفال قرمز سبک اورارتویی، خمره های ذخیره آذوقه، قالب های فلزگری و اشیای فلزی، قطعات چوب، نمونه های گیاهی و استخوان های جانوری به دست آمده است که بخش زیادی از این یافته ها امروزه در موزه ملی ایران نگهداری می گردد.

او در خصوص اهمیت انتشار نتایج پژوهش های مشترک با گروه های خارجی به زبان فارسی گفت: یکی از نکات مهم در خصوص این محوطه انتشارات گسترده به زبان آلمانی است که جامعه باستان شناسی ایران کمتر از آن اطلاع دارند برای همین پروژه ترجمه مجموع دوجلدی بسطام را با مشارکت پژوهشگاه میراث و گردشگری، موز ملی ایران، مؤسسه باستان شناسی آلمان (شعبه تهران)، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی و پایگاه میراث فرهنگی بسطام در دستور کار قراردادیم.

جلد دوم کتاب بسطام از 28 اسفند 1398 در دسترس علاقه مندان قرارگرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 231

به "جلد دوم ترجمه فارسی کتاب بسطام منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلد دوم ترجمه فارسی کتاب بسطام منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید