خبرنگاران فولاد مبارکه با نورد گرم جدید خود، احتیاج تمام صنایع را تامین می نماید

به گزارش دکترای اقتصاد، اصفهان- خبرنگاران- مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه گفت: این شرکت با بهره برداری از پروژه نورد گرم 2 خود می تواند احتیاج تمام صنایع کشور را تامین کند.

خبرنگاران فولاد مبارکه با نورد گرم جدید خود، احتیاج تمام صنایع را تامین می نماید

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش روابط عمومی این مجتمع صنعتی، حمیدرضا عظیمیان روز دوشنبه با بیان اینکه توانایی فراوری فولاد مبارکه بیش از ظرفیت اسمی آن است، اضافه نمود: همواره از فولاد مبارکه بعنوان فراورینماینده و تامین نماینده انواع ورق یاد می گردد و از آنجایی که رسالت صنعت سازی به فولاد مبارکه واگذار شده است، این شرکت باید بطور دائم احتیاجهای صنعتی کشور را نیز تامین کند.

وی گفت: ورقی که در خودروسازی های آینده مورد استفاده قرار می گیرد از ویژگی های خاص، استحکام بالا و وزن پایین برخوردار است که امروز قدرت فراوری آن در فولاد مبارکه وجود ندارد اما با راه اندازی نورد گرم 2، امکان دستیابی به این فناوری در این مجتمع نیز محقق می گردد.

به گفته وی، هم اکنون امکان فراوری ورق با عرض بالاتر از یک هزار و 850 در این مجتمع صنعتی وجود ندارد اما با اجرای طرح نورد گرم جدید، امکان فراوری ورق با عرض 2 هزار هم ایجاد خواهد شد.

عظیمیان اضافه نمود : امروز بخشی از ورق های مورد استفاده در لوازم خانگی را نمی توانیم فراوری کنیم و این محصولات از خارج وارد می گردد اما در آینده با راه اندازی طرح مزبور امکان فراوری آن هم ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه انتقال نفت گوره به جاسک بعنوان راهبردی ترین طرح دولت گفت: وزیر نفت بیان کرد بدلیل تحریم ها، ورق و فولاد خاص برای فراوری لوله های انتقال این طرح به ایران فروخته نشده اما در سال 97 و 98 گروه مشترک کارشناسان رومانایی، شرکت نفت و فولاد مبارکه با یاری یکدیگر توانستند این نوع ورق فولادی مورد احتیاج صنعت نفت را فراوری نمایند.

وی ادامه داد: اکنون 450 هزار تُن از این نوع ورق فولادی در مجتمع مبارکه فراوری شده و در اختیار فولاد اکسین، نصاب و لوله ساز قرار گرفته و یک هزار کیلومتر از خط مزبور هم کشیده شده است.

وی گفت: اخیرا فولاد مبارکه اسلب300 میلیمتری فراوری کرد و در کمتر از 48 ساعت، وزارت نفت اطلاع داد که برای انتقال نفت از کف دریا از این نوع اسلب استفاده خواهد نمود.

عظیمیان گفت: اکنون این اسلب در فولاد اکسین نورد می گردد و در مراحل عقد قرارداد برای این پروژه هستیم.

وی هشدار داد: سال جاری 700 میلیون یورو ورق وارد کشور شد و اگر ما خود را به فناوری جدید نرسانیم از دنیا و بازار عقب خواهیم ماند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: برق این مجموعه صنعتی همواره در تابستان قطع می گردد و در زمستان نیز با قطع گاز روبرو شدیم و سال جاری 300 هزار تُن از عدم فراوری فولاد مبارکه بخاطر قطعی برق و گاز بود.

عظیمیان اضافه نمود: فولاد مبارکه جزو تنها پلنت هایی است که واحد گُندله سازی 5.5 میلیون تنی آن تا هفت میلیون تُن را نیز فراوری می نماید و بزرگترین فراورینماینده فولاد اسفنجی است و همواره هم بالاتر از ظرفیت اسمی خود فراوری نموده است.

عظیمیان گفت: بر اساس سهیمه بندی، فولاد مبارکه بخش عمده ای از احتیاجش به کنستانتره را دریافت و کسری خود را از بازار خریداری می نماید اما اگر قرار باشد قیمت این محصول بصورت کلی آزاد باشد با مشکل روبرو می شویم.

وی با تاکید مسائل ناشی از تفاوت کیفیت کنسانتره ها گفت: برای واردات کنسانتره به این موضوع فکر کردیم که سهمیه فولاد هرمزگان حذف و به فولادمبارکه داده گردد و برای آنها کنسانتره وارد کنیم اما دیدیم که این کار نیز توجیه مالی ندارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید نمود: یکی از مسائل بوجود آمده اختلاط کار فولاد و معدن است زیرا معدنی ها، فولادساز شده اند و در وهله نخست، مصرف خود را کنار می گذارند و بعد احتیاج ما را رفع می نمایند.

وی یاداور شد: حاشیه سود معدن 2 برابر فولاد است اما بازهم حوزه معدن به سمت فولادسازشدن پیش رفته و این حاشیه سود بر اساس سرمایه گذاری است که در ابتدا توسط معدنی ها انجام می گردد.

فولاد مبارکه، بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین فراورینماینده فولاد تخت در خاورمیانه است.

این مجتمع با سهم بیش از 50 درصدی در فراوری فولاد کشور دارای ارزش فعلی 200 هزار میلیارد ریالی است.

شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود 12 میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین فراورینماینده آهن اسفنجی در دنیا محسوب می گردد.

مجتمع فولاد مبارکه واقع در 75 کیلومتری جنوب غرب اصفهان دارای 35 کیلومتر مربع وسعت و 17 کیلومتر مربع سالن فراوری است.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 877

به "خبرنگاران فولاد مبارکه با نورد گرم جدید خود، احتیاج تمام صنایع را تامین می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فولاد مبارکه با نورد گرم جدید خود، احتیاج تمام صنایع را تامین می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید