دانشمندان پیروز به افزایش قدرت حافظه بلندمدت موش ها شدند، اما چگونه؟

به گزارش دکترای اقتصاد، محققان در نیویورک به منظور پاسخ دهی به یکی از بنیادی ترین سؤالات در زمینه هوش و مغز، یک ماز (مارپیچ) واقعیت مجازی برای موش ها ایجاد کردند تا دریابند خاطرات بلندمدت چگونه در حافظه ذخیره می شوند.

دانشمندان پیروز به افزایش قدرت حافظه بلندمدت موش ها شدند، اما چگونه؟

خاطرات موش ها به وسیله آنچه تالاموس قدامی نامیده می گردد، آغاز به تثبیت شدن در مغز می نماید.

محققان در نیویورک به منظور پاسخ دهی به یکی از بنیادی ترین سؤالات در زمینه هوش و مغز، یک ماز (مارپیچ) واقعیت مجازی برای موش ها ایجاد کردند تا دریابند خاطرات بلندمدت چگونه در حافظه ذخیره می شوند.

نتایج به دست آمده محققان را شگفت زده کرد. آن ها با زیر نظر گرفتن فعالیت نواحی خاصی از مغز به یاری میکروسکوپ های فیبر نوری دریافتند پس از آنکه یک ساختار منحنی که در اعماق مغز در بخش هیپوکامپ شکل می گیرد، خاطرات موش ها به وسیله آنچه تالاموس قدامی نامیده می گردد، آغاز به تثبیت شدن در مغز می نماید.

دانشمندان پیش از این باور داشتند اطلاعات این ناحیه از مغز پردازش نمی شوند و به صورت دست نخورده باقی می مانند. به عبارت دیگر، فرض می شد آنچه در این بخش از مغز ثبت و پردازش می گردد، ارتباطی با خاطرات ندارد.

پریا راجاستویاتی، دانشیار دانشگاه راکفلر و یکی از نویسندگان این مطالعه که در مجله Cell به چاپ رسید، می گوید: ما پیش از این تصور می کردیم تالاموس یک بخش از فکر مرتبط با ادارک انسان است و دانستن اینکه فعالیت این بخش با حافظه در ارتباط است، ما را شگفت زده کرد.

محققان در این مطالعه بعلاوه از مواد شیمیایی برای مهار بخش هایی از مغز موش ها استفاده کردند تا معین نمایند چگونه می توان بر توانایی آن ها در ایجاد و ذخیره خاطرات تأثیر گذاشت. این مطالعه می تواند نشان دهد که چطور خاطرات کوتاه مدت در مغز می توانند به خاطرات بلندمدت تبدیل شوند.

حالا مطالعه روی تالاموس و حافظه به یک مسیٔله مهم در علم تبدیل می گردد. افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می برند، عمدتاً خاطرات عمیق و قدیمی خود را به یاد دارند، اما در مرور اطلاعات نو به مشکل می خورند. دانشمندان باور دارند با درک بهتر رفتار تالاموس در حین شکل گیری یک خاطره در عمق فکر، شاید بتوان برای ثبت اطلاعات نو در فکر افراد مبتلا به آلزایمر داروی مفیدی کشف کرد.

راجاستویاتی گفت: ما پیش از این می دانستیم خاطرات در هیپوکامپ مغز شکل می گیرند و بیشتر مطالعات اجرا شده نیز روی فعالیت همین بخش از مغز متمرکز بود. از سوی دیگر، می دانستیم خاطراتی که در هیپوکامپ شکل می گیرند، پس از مدتی در قسمت بیرونی مغز تثبیت می شوند تا به خاطرات عمیق ما تبدیل شوند. اما همیشه این سؤال برای ما وجود داشت که اطلاعات مرتبط با هر خاطره چطور از یک بخش مغز به بخش دیگری منتقل می شوند تا به خاطرات عمیق در حافظه تبدیل شوند. این فرآیند برای بیش از 50 سال به صورت رمز به جای مانده بود.

حالا محققان به لطف تکنولوژی نو می توانند فعالیت سایر بخش های مغز در حین پردازش خاطره را آنالیز نمایند و به پاسخ این سؤال نزدیک تر شوند.

منبع:دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 14 فروردین 1402 بروزرسانی: 14 فروردین 1402 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1595

به "دانشمندان پیروز به افزایش قدرت حافظه بلندمدت موش ها شدند، اما چگونه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان پیروز به افزایش قدرت حافظه بلندمدت موش ها شدند، اما چگونه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید