رژیم بدون لکتین تا چه حد مفید است؟

به گزارش دکترای اقتصاد، تهران (پانا) - رژیم غذایی بدون لکتین در واقع بر این فلسفه راسخ است که غذاهای حاوی پروتئین لسیتین باعث افزایش وزن، بیماری های خود ایمن و بیماری های دیگر شده و باید از رژیم غذایی حذف شوند.

رژیم بدون لکتین تا چه حد مفید است؟

یکی از مسائل مهم رژیم های غذایی که به صورت ناگهانی و موقت میان مردم محبوب می شوند، فهرست بلند و گاهی غیرمعقول غذاهای ممنوعه آن هاست. معمولاً یکی از وجوه اصلی تفاوت این رژیم ها با یکدیگر همین فهرست غذاهای ممنوعه آن هاست. حذف کردن تعداد زیادی از مواد غذایی حتی اگر برای بدن هم مضر نباشد، قطعاً از نظر روانی اثر منفی دارد که معمولاً باعث ترک کردن رژیم و شکست آن می گردد. حتی گاهی دیده می گردد که این رژیم ها مواد غذایی فوق العاده مهم و ضروری که گاها احتیاج به مصرف بیشتر آن ها هم هست را از فهرست غذاهای مجاز خود خارج می نمایند! از جمله این موارد خوراکی های بدون لکتین است که اخیراً توجه بسیاری را به خود جلب نموده و در فهرست غذاهای مضر قرار داده شده است.

رژیم غذایی بدون لکتین در واقع بر این فلسفه راسخ است که ما باید غذاهایی که شامل مقادیر زیادی لکتین که نام نوعی پروتئین است، را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم. در علم تغذیه گاهی به لکتین به عنوان یک ماده ضد غذایی هم نگاه می گردد چرا که این پروتئین با کربوهیدرات ها و بعضی ترکیبات معدنی مثل کلسیم و روی پیوند تشکیل می دهد. موافقان این رژیم نیز بر این باورند که لکتین باعث التهاب، افزایش وزن و اختلالات خود ایمن مانند لوپوس می گردد. هر چند در حقیقت شواهد کمی بر علیه لکتین وجود دارد.

اول از همه آن که لکتین در بسیاری از خوراکی ها یافت می گردد. طیف مواد خوراکی حاوی لکتین آن قدر گسترده است که حذف کردن کامل آن از رژیم غذایی عملاً به معنی حذف تعداد زیادی از مواد خوراکی مفید و مغذی خواهد بود. لوبیا، عدس، بادام زمینی، سیب زمینی، فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی، خیار، غلات کامل، جوی دوسر، ذرت و حتی بسیاری از میوه ها حاوی لکتین هستند.

از طرفی تحقیقات بسیار زیادی در خصوص این مواد غذایی اجرا شده و همگی نشان می دهند که یک رژیم غذایی کامل و غنی شامل حبوبات، غلات و ... هم برای سلامت مفید است و هم باعث کاهش احتمال ابتلا به عنوان بیماری ها از جمله بیماری های قبلی، دیابت و افزایش وزن می گردد.

به علاوه آن که لکتین موجود در بیشتر مواد غذایی پس از پخته شدن آن ها کاهش می یابد. حرارت دیدن بیشتر این مواد غذایی باعث خنثی شدن لکتین شده و در نتیجه اثر منفی آن را کاهش می دهد.

از همه مهم تر آن که تحقیقات اجرا شده بر روی جوامع و افرادی که رژیم غذایی بسیار محدود و کم تنوع دارند، نشان داده است که لکتین به احتمال زیاد به سلامت بیشتر آن ها یاری می نماید چرا که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نموده و از ابتلا به سرطان پیش گیری کند.

تنها مورد حقیقی و قابل درک استفاده از چنین رژیمی مربوط به کسانی می گردد که به بیماری های خود ایمن مبتلا هستند که در این صورت این رژیم به صورت محدود در یک مدت تعیین رعایت شده و اثرات آن ارزیابی می گردد. بنابراین افرادی که دچار این مشکل نیستند دلیلی برای حذف خوراکی های حاوی لکتین از فهرست غذاهای مجاز خود ندارند. به خصوص که این مواد خوراکی حاوی ترکیباتی بسیار مفید برای بدن هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 935

به "رژیم بدون لکتین تا چه حد مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم بدون لکتین تا چه حد مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید