طبع زرشک سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات زرشک)

به گزارش دکترای اقتصاد، زرشک بومی مناطقی از اروپا، آفریقا و آسیاست، که در حال حاضر در سرتاسر جهان به راحتی قابل دسترس است. طبع زرشک و ترکیبات آن باعث شده است، قرن ها از زرشک برای درمان انواع بیماری های گوارشی، عفونت ها و مسائل پوستی در طب سنتی استفاده شود.

طبع زرشک سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات زرشک)

در این مقاله ابتدا طبع زرشک از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی مزایای سلامتی این میوه لذیذ می پردازیم.

طبع زرشک در طب سنتی چیست؟

مزاج زرشک از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلحش عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکعسل

خواص درمانی زرشک چیست؟

1. دارای انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن

زرشک بسیار مغذی است. این میوه خوش طعم سرشار از کربوهیدرات، فیبر، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین به طور خاص سرشار از ویتامین C است که به محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می کند و در نتیجه از بیماری های قلبی و سرطان نیز جلوگیری می کند.

به علاوه زرشک حاوی مقادیر بالایی روی، منگنز و مس است که همگی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارند.

2. زرشک، دوست لثه و دندان!

بربرین موجود در زرشک به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی خاصیت ضدالتهابی به این میوه ترش مزه می دهد. به همین دلیل بیماری های التهابی دندان مانند التهاب لثه، که با ایجاد پلاک و سوزش لثه ها تعیین می شود، را درمان می کند.

همچنین در قدیم به جای خمیردندان از زرشک به عنوان ضدعفونی کننده دهان و دندان استفاده می کردند.

3. زرشک، حاوی ترکیبات گیاهی ارزشمند

همانطور که گفته شد، زرشک دارای ماده ای به نام بربرین است، که یک ترکیب گیاهی بی نظیر و دارای فواید مختلف از جمله موارد زیر است:

  • این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند.
  • بربرین به کاهش قند خون و کلسترول بد خون کمک می کند.
  • باعث کند شدن پیشرفت برخی سلول های سرطانی می شود.
  • با عفونت ها مبارزه می کند.
  • دارای خاصیت ضدالتهابی است.

4. کنترل کننده قند خون با زرشک!

افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، برای کنترل بهتر قند خون خود می توانند از زرشک استفاده کنند. ترکیبات موجود در این گیاه ترش مزه پاسخ سلول های بدن شما به هورمون انسولین را که اندازه قند خون را تنظیم می کند، بهبود می بخشد. در نتیجه اندازه قند خون بالا را کاهش می دهد.

5. پیشگیری و درمان کبد چرب

زرشک به دلیل ترکیبات گیاهی که دارد یک پاک کننده عالی برای کبد محسوب می شود. همچنین باعث تولید ماده صفرا به اندازه مورد نیاز بدن شده و با این کار به هضم بهتر چربی ها، تجزیه هورمون ها و ذخیره آهن و مواد معدنی مهم کمک می کند. به علاوه از ایجاد کبد چرب نیز جلوگیری می کند.

6. زرشک، یک درمان خانگی برای اسهال

زرشک قرن ها در طب سنتی برای درمان اسهال استفاده شده است. این خاصیت به دلیل وجود همان بربرین است، که با مهار گیرنده های خاص باعث کندی عبور مدفوع از روده شما می شود. بنابراین به راحتی اسهال را درمان می کند. علاوه بر این، یک مطالعه روی 196 بزرگسال مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا به اسهال، نشان داد که مصرف 800 میلی گرم از بربرین هیدروکلراید در روز به طور قابل توجهی باعث کاهش دفعات بیرون روی برای فرد مبتلا به اسهال می شود.

7. محافظت از بدن در برابر سندرم متابولیک

خوردن زرشک به جلوگیری از سندرم متابولیک کمک می کند. سندرم متابولیک مجموعه ای از بیماری هایی مانند چاقی شکمی، فشارخون بالا و کلسترول است که از عوامل اصلی حملات قلبی و دیابت به شمار می فرایند.

علاوه بر بهبود عوامل خطر ابتلا به سندرم متابولیک، این میوه خوش طعم به کاهش استرس اکسیداتیو در افرادی که قبلاً دچار این عارضه بوده اند کمک می کند. استرس اکسیداتیو با آسیب زدن به بافت های درونی بدن باعث بروز بیماری های مزمن می شود.

8. دارای اثرات ضد سرطان

تحقیقات اجرا شده نشان داده است که زرشک چندین خاصیت ضد سرطانی دارد که همگی به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در این دانه خوشمزه است. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب های استرس اکسیداتیو که باعث ایجاد سلول های سرطانی می شود، محافظت می کنند. استرس اکسیداتیو به دلیل وجود رادیکال های آزاد، که در اثر سوخت و ساز بدن ایجاد شده اند به وجود می آید. آنتی اکسیدان ها با ازبین بردن رادیکال های آزاد خطر استرس اکسیداتیو و ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. علاوه بر این، باعث مرگ سلول های سرطانی، جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی و مهار آنزیم های موجود در چرخه زندگی سلول های سرطانی می شوند.

9. پوستی صاف و بدون جوش با مصرف زرشک

این میوه بوته ای، سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست که انواع عفونت ها و التهابات ناشی از جوش و آکنه روی پوست را از بین می برد. در نتایج یک آزمایش اجرا شده روی این خاصیت، نشان داده شد که مصرف 600 میلی گرم عصاره زرشک خشک در روز به مدت 4 هفته به طور معنی داری باعث کاهش جوش های عفونی می شود.

10. کمک به بهبود عملکرد مثانه

بربرین موجود در زرشک دارای یک خاصیت ضد باکتری قوی است که باعث کاربرد سنتی این گیاه برای مقابله با عفونت های باکتریایی دستگاه ادراری در طب سنتی شده است. تحقیقات نشان می دهند که بربرین به دلیل توانایی مهار چسبندگی باکتری به سلول های ادراری (سلول های سطح مثانه) برای جلوگیری از عفونت های ادراری مؤثر هستند. همچنین التهاب ایجاد شده در دستگاه ادراری به دلیل انواع عفونت ها را از بین می برد. به همین دلیل، به خصوص به خانم ها توصیه می شود از زرشک و مشتقات آن در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

سخن آخر

زرشک ها را می توان به صورت خام، در مربا یا همراه با برنج استفاده کرد. همچنین از آب زرشک و چای زرشک، به عنوان یک رقیق کننده و تصفیه کننده عالی برای خون استفاده می شود. طبع زرشک سرد و خشک است و به همین دلیل بهتر است حتما همراه با مصلحش، عسل استفاده شود. افراد سردمزاج نیز نباید بیش از اندازه از این دانه های خوشمزه استفاده کنند، زیرا باعث مسمومیت غذایی می شود.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از زرشک چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم! شما همراهان عزیز می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مانند طبع سیبطبع سیب و طبع نارنج و انواع خواص و مصلحات آن ها نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1259

به "طبع زرشک سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات زرشک)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع زرشک سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات زرشک)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید