طرح ملی میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت در راستای نظام ایده ها و احتیاج های وزارت علوم است

به گزارش دکترای اقتصاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: طرح ملی میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت و قرار دادن امکانات در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای نظام احتیاج ها و ایده های وزارت علوم است.

طرح ملی میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت در راستای نظام ایده ها و احتیاج های وزارت علوم است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت و ملاقات با رئیس این پژوهشگاه گفت: راه اندازی سامانه نظام ایده ها و احتیاج ها در دستور کار وزارت علوم است و با ایجاد آن، شناسایی احتیاج های جامعه در هر بخش باید در اولویت کاری قرار گیرد و این سامانه می تواند با ثبت و رفع کردن این احتیاج ها از سوی مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و صنعت گام مؤثری را در پیشبرد اهداف جامعه بردارد.

وی اضافه نمود: می توان طرح ملی میزبانی را که در پژوهشگاه صنعت انجام می گردد در راستای این سامانه دانست که دانشجویان تحصیلات تکمیلی با انجام انتها نامه و یا رساله های خود مسائل و احتیاج های صنعت را رفع می سازند از سوی دیگر این طرح که به وسیله پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شده است می تواند با کارآفرینی و اشتغال زایی الگویی برای دیگر مراکز پژوهشی و سازمان ها گردد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در این بازدید بر توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید نمود و اضافه نمود: چنانچه انتها نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا دانشجویان در قالب موضوعات صنعتی و احتیاج محور باشد، طبیعتاً حضور مجموعه ای نظیر پژوهشگاه صنعت نفت می تواند بستر مناسبی را برای پیشبرد اهداف دانشجویان فراهم سازد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: متأسفانه در سال های اخیر تعداد واحد های علاقه مند برای ورود به حوزه فعالیت پارک های علم و فناوری و یا مراکز رشد کاهش یافته است و این امر نشان از آن دارد که ما در خلق فناوری و نوآوری به خوبی عمل ننموده ایم.

وی یکی از راه های خلق فناوری را توسعه مراکز کارآفرینی دانست و گفت: تعامل میان دانشگاه ها با پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری باید توسعه یابد از این رو در جلسه ای که با مدیران پژوهشگاه برگزار کردیم بر این موضوع مهم تاکید شد و مقرر شد تفاهم نامه ای میان وزارت علوم و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف توسعه همکاری های مراکز رشد و پار ک های علم و فناوری میان طرفین منعقد گردد.

خیرالدین به توانمند سازی دانشجویان در طول تحصیل نیز اشاره نمود و گفت: متأسفانه دانشجویان در زمان تحصیل آماده بازار کار نمی شوند و صرفاً مطالبی را به صورت تئوری فرا می گیرند که نمی توانند از آن ها به صورت عملیاتی استفاده نمایند، بنابراین ایجاد مراکز نوآوری در پژوهشگاه و یا راه اندازی طرح ملی میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی می تواند به رشد و ارتقا دانشجویان بسیار مثمر ثمر واقع گردد.

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، در این نشست مشترک به جایگاه پژوهشگاه اشاره نمود و گفت: این مجموعه یک پژوهشگاه وابسته به وزارت نفت است که می توان آن را در جوار صنعت دانست. بر همین اساس در برنامه ریزی های اولیه در پی آن بودیم که جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت را در زنجیره ایده تا بازار معین نمائیم و نشان دهیم که این مجموعه در میان TRL های 9 گانه در چه بخشی جا نمایی می گردد.

وی به همین دلیل توضیح داد: به منظور جانمایی پژوهشگاه در زنجیره علم تا بازار مطالعات گسترده ای در مورد فعالیت های پژوهشگاه های مشابه در سطح جهان در این مجموعه انجام شد و در نهایت معین شد که پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان یک سازمان پژوهش و فناوری در TRL های 4 تا 7 جانمایی می گردد.

توفیقی تغییر در مدل کسب و کار پژوهشگاه را از نتایج جانمایی پژوهشگاه در TRL های موجود دانست و اضافه نمود: علی رغم آن که پژوهشگاهی وابسته به صنعت نفت هستیم، ولی باید در بازار فناوری نیز رقابت کنیم، از این رو در مدل کسب و کار نو، یک شبکه همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برای TRL های 1 تا 4 را ایجاد کردیم و بعلاوه شبکه همکاری دیگری را با شرکت های بخش خصوصی و توسعه دهندگان تکنولوژی برای TRL های 8 و 9 فراهم ساخته ایم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به طرح ملی میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سوی پژوهشگاه نیز اشاره نمود و گفت: در های پژوهشگاه را به روی ظرفیت های علمی دانشگاه ها باز نموده ایم تا دانشجویان و دانشگاهیان بتوانند در TRL های 1 تا 4 در این مجموعه به فعالیت های خود ادامه دهند و در این راستا دانشجویان می توانند از امکانات آزمایشگاهی و پتانسیل موجود در پژوهشگاه استفاده نمایند.

وی توضیح داد: در راستای طرح میزبانی از دانشجویان، صد ها موضوع پژوهشی مورد احتیاج صنعت در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و آن ها با استفاده از ظرفیت های موجود در پژوهشگاه می توانند این موضوعات را پیگیری نمایند و به نتایج مثبتی دست یابند.

طرح میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت از دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه های کشور که به پیشنهاد و حمایت وزیر نفت ارائه شد، همسو با اجرای سیاست همکاری بین مراکز دانشگاهی و صنعت نفت کشور و با هدف باز نمودن در های پژوهشگاه به روی محققان و جامعه علمی کشور در مرحله اجرا نهاده شد. اجرای این طرح امکان بهره گیری از ظرفیت های سخت افزاری، دانشی، کارگاهی، آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نفت به منظور خدمت رسانی به بدنه علمی کشور به وسیله انتها نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم می گردد.

لازم به ذکر است، خیرالدین در این بازدید که همزمان با روز دانشجو صورت گرفت؛ با حضور در میان جمعی از دانشجویانِ طرح ملی میزبانی، ضمن تبریک این روز به دانشجویان، در جریان فعالیت های آنان نهاده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1311

به "طرح ملی میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت در راستای نظام ایده ها و احتیاج های وزارت علوم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ملی میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت در راستای نظام ایده ها و احتیاج های وزارت علوم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید