طرز تهیه حمص نخود خوش طعم و عالی در سه سوت

به گزارش دکترای اقتصاد، حمص یکی از گزینه های خوب برای صبحانه و حتی به عنوان پیش غذاست که با مواد مختلف می توانید آن را تهیه کنید. اما اصلی ترین حمص با نخود تهیه می گردد و بسیار خامه ای و در حین حال سبک و کرکی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع حمص از جمله طرز تهیه حمص لبو را مرور نموده بودیم و در ادامه می خواهیم طرز تهیه حمص نخود را که رایج ترین حمص است، مرور کنیم.

طرز تهیه حمص نخود خوش طعم و عالی در سه سوت

مواد لازم برای تهیه حمص نخود

  • نخود 1 لیوان
  • ارده نصف لیوان
  • آب لیمو تازه 1 عدد
  • سیر 1-2 حبه
  • روغن زیتون به اندازه لازم
  • یخ 3-4 تکه
  • نمک، فلفل به اندازه لازم

طرز تهیه حمص نخود

1. نخود را خیس نموده و بپزید

اولین مرحله از طرز تهیه حمص با نخود مثل طرز تهیه حمص عربی این است که یک فنجان نخود خشک را بردارید و آن را در یک کاسه بزرگ قرار دهید. اندازه زیادی آب اضافه کنید و یک شب خیس کنید (نخود در کاسه منبسط می گردد). پس از آماده شدن، نخود را آبکش نموده و در یک قابلمه میانه قرار دهید. حدود 2 اینچ با آب بپوشانید. بگذارید بجوشد، سپس حرارت را کم کنید و یک و نیم تا 2 ساعت بجوشانید. در نهایت باید حدود 3 فنجان نخود پخته شده مصرف کنید.

نکته مهم: اگر از نخود کنسرو شده استفاده می کنید، به مدت 20 دقیقه کنسرو را بجوشانید تا کمی بیشتر نرم شوند.

2. نخود را پوست بگیرید

حالا در این مرحله از تهیه حمص روی نخود پخته شده را در آب داغ بپوشانید و یک ونیم قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس یک مشت نخود بردارید و زیر آب بمالید تا پوست آن جدا گردد. پوست ها را دور بریزید و نخود پوست گرفته شده را در آبکش بگذارید تا کاملا خشک گردد.

3. نخود را در غذاساز پوره کنید

نخودها را خوب خشک کنید سپس آن ها را به کاسه غذاساز اضافه کنید. پردازشگر را تا زمانی که نخود به خمیر پودر مانندی تبدیل گردد روشن نگه دارید.

4. بقیه را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید

حالا و در این مرحله از طرز تهیه حمص نخود در حالی که غذاساز کار می نماید، 2 تکه یخ، ارده، نمک و آب لیمو را اضافه کنید و حدود 4 دقیقه یا بیشتر مخلوط کنید. در نهایت آنالیز کنید و اگر حمص هنوز خیلی غلیظ است، پردازنده را مجدد روشن کنید و به آرامی کمی آب داغ اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا به قوامی ابریشمی و یکدست برسید. در این مرحله، می توانید قبل از سرو، حمص را به مدت یک ساعت یا بیشتر در یخچال قرار دهید.

5. به ظرف سرو منتقل کنید و تزئین کنید

حمص آماده را در یک کاسه سرو بریزید و اندازه زیادی روغن زیتون فوق بکر به آن اضافه کنید. در صورت تمایل چند عدد نخود به وسط حمص اضافه کنید و روی آن سماق بپاشید.

از حمص خود با نان پیتا یا هر نانی که دوست دارید به همراه سبزیجات مورد علاقه لذت ببرید. برای تزیین حمص می توانید از نخود و سماق هم بهره ببرید.

نکات تکمیلی برای تهیه حمص

حمص یک پیش غذای ساده است که خیلی سریع آماده می گردد بخصوص اگر بخواهید از کنسرو نخود بهره ببرید. اما برای تهیه یک حمص با نخود خوشمزه و درجه یک باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه آن ها را مرور می کنیم.

چگونه حمص نخود را غلیظ می کنید؟

اگر حمص شما خیلی رقیق شد نگران نباشید کافی است برای قوام بیشتر آن قبل از تزیین کمی ارده دیگر اضافه کنید و یادتان باشد حمص باید قبل از سرو حتما یک ساعت یا بیشتر در یخچال بماند تا فرم مناسب بگیرید.

چیز دیگری که می توانید برای غلیظ شدن حمص خود اضافه کنید یک یا دو قاشق غذاخوری ماست یونانی است. برای این کار کافی است ماست یونانی را به همراه مواد دیگر به غذاساز اضافه و مخلوط کنید.

استفاده از یخ برای حمص

شاید برایتان ریختن یخ در حمص عجیب باشد اما به نظر می رسد که یخ به روشن و کرکی شدن حمص یاری می نماید و رنگ حمص را روشن می نماید.

گزینه های مناسب برای تزیین حمص

برای تزیین حمص معمولا از روغن زیتون و جعفری استفاده می گردد اما گزینه های زیر رایج ترین مواد برای تزیین حمص است:

  • سماق آسیاب شده: طعم ترش مجذوب کنندهی به حمص اضافه می نماید.
  • پاپریکا: که اساسا بدون طعم است اما رنگ و بویی خوبی به حمص می دهد.
  • دانه های کنجد: دانه های کنجد به مقوی شدن و البته مجذوب کننده تر شدن حمص یاری می نماید.
  • سس تند: اگر اهل تندی هستید حتما سس تند را هم برای تزیین حمص بهره ببرید.
  • جعفری تازه خرد شده: جعفری معجزه خوشمزه تر شدن و البته زیباتر شدن حمص شماست.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 19 آبان 1402 بروزرسانی: 19 آبان 1402 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1666

به "طرز تهیه حمص نخود خوش طعم و عالی در سه سوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حمص نخود خوش طعم و عالی در سه سوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید