طرز تهیه مربای بالنگ خانگی به 2 روش؛ به همراه نکات مهم

به گزارش دکترای اقتصاد، درست کردن مربا در منزل به علت عدم وجود مواد نگهدارنده انتخاب مناسب تری است. پیشنهاد امروز ما مربای بالنگ خانگی است. بالنگ گیاهی از خانواده مرکبات است که خواص بسیار زیادی دارد. معمولا از بالنگ برای تهیه مربا استفاده می گردد. بالنگ با پوست زرد برای مربا به شکل گل و بالنگ با پوست سبز برای مربای ساده مناسب تر است. البته از بالنگ با پوست زرد رنگ هم می توان مربای ساده تهیه کرد اما مربا کمی زرد رنگ خواهد شد.در این آموزش مرحله به مرحله از آشپزی از خبرنگاران بلاگ با ما همراه باشید تا مربای بالنگی عالی داشته باشید

طرز تهیه مربای بالنگ خانگی به 2 روش؛ به همراه نکات مهم

مربای بالنگ جزو خوشمزه ترین و خوش عطر ترین مرباهاست اما تهیه آن نکاتی دارد که اگر رعایت نگردد ممکن است مربای شما تلخ گردد یا اینکه اگر برای گرفتن تلخی بیش از حد بالنگ را بجوشانید ممکن است مربای شما خیلی نرم گردد که جالب نیست. به طور کلی مربای بالنگ در چند مدل تهیه می گردد:

  • مربای بالنگ ساده که با قسمت گوشتی و سفید رنگ بالنگ تهیه می گردد.
  • مربای گل رز بالنگ که حالت مجلسی تر و زیباتری دارد و در آن هم قسمت گوشتی و سفید و هم پوست بالنگ استفاده می گردد.
  • مربای پوست بالنگ که در آن فقط از پوست بالنگ استفاده می گردد و در آینده طرز تهیه این مربا را هم به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه مربای بالنگ به شکل گل رز:

برای اینکه مربای بالنگی مانند عکس بالا درست کنید. دستور زیر را دنبال کنید.

بالنگ1 کیلو
شکر1 کیلو
آب500 میلی لیتر (دو پیمانه)

برای تهیه مربای بالنگ به شکل گل رز مثل عکس زیر، بالنگ رو با چاقو از وسط نصف می کنیم و قسمت میانی بالنگ رو خارج می کنیم. با یک چاقوی تیز از کناره ها به صورت نواری و نازک آغاز به برش دادن بالنگ می کنیم. برش های نواری رو از یک سمت آغاز به پیچیدن می کنیم و در پایان با خلال دندون فیکس می کنیم، بزرگی و کوچیکی گل ها هم دست خودتونه.

قسمت های ته بالنگ که دیگه نمیشه نواری برش داد رو هم می تونید شکل برگ برش بدین و همراه گل ها بپزین و موقع سرو کنار گل ها قرار بدین. وقتی گل هاتون آماده شد داخل ظرف با آب سرد به مدت دو ساعت خیس می کنیم.

بعد گل ها رو آبکش می کنیم و توی قابلمه می ریزیم و داخل قابلمه آب میریزیم تا جایی که آب روی گل ها رو بپوشونه و بعد روی حرارت بالایی که متناسب با مقدار قابلمه باشه میذاریم و اجازه میدیم بجوشه. وقتی آغاز به جوشیدن کرد سه الی چهار دقیقه زمان میدیم. (بسته به مقدار گل ها تون) و بعد آبکش میکنیم، سه بار این کار رو تکرار می کنیم و بعد از سومین بار گل ها رو داخل ظرفی با آب سرد خیس میکنیم و هر ساعت یکبار آبش رو عوض می کنیم و دوباره با آب سرد خیس میکنیم. (این کار رو 4 بار تکرار کنید.)

در آخر گل ها رو آبکش می کنیم و میریم سراغ آماده سازی شیره مربا: شکر و آب رو مخلوط می کنیم و روی حرارت بالا قرار میدیم تا شکر حل بشه و آغاز به جوشیدن کنه. حرارت رو کم می کنیم و اجازه میدیم کمی بجوشه تا به قوام نسبی برسه. بعد گل ها رو به شیره اضافه می کنیم و اجازه می دیم یک ساعت با حرارت کم بجوشه تا هم به قوام بیاد و هم گل های بالنگ کاملا بپزن در آخر عصاره قسمت میانی بالنگ رو می گیریم و از صافی رد می کنیم و به مربا اضافه میکنیم و حرارت رو خاموش میکنیم و اجازه میدیم خنک بشه بعد خلال دندون ها رو خارج می کنیم و داخل ظرف مورد نظر می چینیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی????؛ رازهای شکرک نزدن آن

از عصاره بالنگ به جای آبلیمو استفاده می کنیم تا مربا شکرک نزنه و هم اینکه طعم بهتری به مربا میده

طرز تهیه مربای بالنگ ساده:

آماده سازی مربای بالنگ ساده هم تقریبا مثل مربای گل هست اما برش دادنش فرق داره. البته مقدا مواد اولیه هم کمی فرق داره.

  • بالنگ : 1 کیلو
  • شکر : یک و نیم کیلو
  • آب : 550 میلی لیتر

بالنگ ها رو به صورت طولی از وسط برش بدین و به آرومی پوست بالنگ رو بگیرین. من همواره کمی از پوست رو روی بالنگ نگه میدارم چون به مربا عطر و طعم میده اما اگه نمیخواستین پوست بمونه میتونین کاملا جدا کنین. مربای بالنگ ساده رو میتونین به همون شکل نصف بالنگ درست کنید و بعد از پخت و هنگام سرو به هر مقدار و شکلی که خواستین برش بدین یا اینکه قبل پخت برش بدین و هر نصفه رو چند تکه کنید یا اینکه با کاتر های مختلف قالب بزنید تا شکل دار باشن.

بالنگ ها رو داخل آب سرد به مدت دو ساعت خیس کنید و بعد داخل قابلمه بریزین و قابلمه رو با آب تا جایی که روی بالنگ ها رو بگیره پر کنید. روی حرارت بالا بزارید تا بجوشه و وقتی جوشید چهار دقیقه صبر کنید و آبکش کنید.(این کار رو سه بار این کار رو تکرار کنید.)

در آخر بالنگ ها رو با آب سرد خیس کنید و هر یک ساعت آبش رو عوض کنید، 4 بار این کار رو تکرار کنید. آب و شکر رو با هم مخلوط کنین و روی حرارت بالا بذارین تا بجوشه و شکر حل بشه و بعد حرارت رو کم کنین و بالنگ ها رو به شیره اضافه کنید. اجازه بدین یک ساعت تا یک ساعت و نیم بالنگ ها بپزن و بلوری بشن و در آخر عصاره بالنگ رو اضافه و حرارت رو خاموش کنید. موقع سرو هم بالنگ ساده رو با خلال پسته تزیین کنین.

برخی ها برای رنگ و عطر بالنگ از زعفران استفاده میکنن اما به نظر من طعم و عطر بالنگ به تنهایی بی نظیره و من چیزی به عنوان اسانس اضافه نکردم

امیدوارم از این آموزش راضی باشین و حتما این مربای خوشمزه و پر خاصیت رو تهیه کنین و از عطر و طعم بی نظیرش لذت ببرید.

دلایل شکرک زدن و کپک زدن مربا بالنگ:

  • مربا بیش از حد بجوشد و شربت زیاد تبخیر گردد، مربا شکرک می ­زند.
  • ترشی مربا کم باشد، مربا شکرک می ­زند.
  • اگر شربت خوب قوام نیاید، مربا کپک می ­زند.

نکته: بعد از پخت مربا را به مدت 24 ساعت در گوشه­ ای بگذارید. اگر مربا آب انداخت به مدت 10 دقیقه­ دیگر روی حرارت گذاشته تا آب آن تبخیر گردد.

نکته: در داخل این مربا می­ توان بهارنارنج، خلال پسته یا خلال بادام هم ریخت. به خوشمز ه ­تر کردن این مربا یاری می­ کند و کاملاً سلیقه ای است.

چگونه متوجه شویم شربت مربا قوام آمده است؟

یک قاشق را داخل شربت برده، سپس بیرون آورده. آخرین قطرات به جای مانده ­ی شربت باید به سختی از قاشق جدا شوند. اگر اینگونه باشد یعنی شربت قوام آمده است.

سفید کردن و صاف کردن شربت مربا:

در مرباهایی که ابتدا باید شربتشان آماده گردد، باید یک سفیده­ تخم­ مرغ را با چنگال زده و به مخلوط شکر و آب اضافه نموده و اجازه داده تا قوام بیاید.

می ­توانیم مقدار شکر یا آب را تغییر دهیم؟

اگر مربایی شکرش خیلی کم باشد، احتمال کپک زدن وجود دارد. از آن طرف اگر زیادی شکر داشته باشد، شکرک می­ زند. اگر مقدار آب و شکر مناسب باشد و حرارت خوب باشد پخت مربا 20 دقیقه طول می­ کشد. برخی از مرباها همانند مربای بالنگ، زمان پخت و آماده­ سازی بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس

منبع: اُکالا
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1378

به "طرز تهیه مربای بالنگ خانگی به 2 روش؛ به همراه نکات مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای بالنگ خانگی به 2 روش؛ به همراه نکات مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید