قبض های برق از اول آبان ماه چه تغییری می کند؟

به گزارش دکترای اقتصاد، به گزارش خبرنگاران،رضا اردکانیان، وزیر نیرو در گفت وگو با روزنامه اعتماد درباره طرح برق امید اظهار کرد: وزارت نیرو مشترکان خانگی را به 3 دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم بندی کرده است. الف) به مشترکینی که پایین تر از 100کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می نمایند کم مصرف گفته می شود. 30 درصد مشترکین خانگی برق کشور کم مصرف هستند. به عبارت دیگر 2/8 میلیون مشترک خانگی، ماهیانه زیر 100 کیلو وات ساعت برق مصرف می نمایند. از اول آبان ماه که زمان اجرای مصوبه دولت است، قبض برق این دسته از مشترکین صفر خواهد بود و تا زمانی که این مشترکین مصرف شان را زیر 100کیلو وات ساعت در ماه نگه دارند، لازم نیست پولی برای برق بپردازند. ب) 55 درصد مشترکین برق خانگی جزو گروه خوش مصرف ها هستند. به عبارت دیگر این گروه در مناطق عادی ماهیانه بیش از 100کیلو وات ساعت و کمتر از 300 کیلو وات ساعت برق مصرف می نمایند. تعرفه برق این گروه از اول آبان مانند ماه های قبل محاسبه می شود. با این تفاوت که اگر بتوانند خود را جزو گروه کم مصرف ها نمایند (یعنی کمتر از 100کیلو وات ساعت در ماه مصرف نمایند) برق شان رایگان خواهد شد. از 55 درصد این دسته حدود یک میلیون مشترک قابلیت این را دارند که به اندکی مراعات خود را به جرگه کم مصرف ها وارد نمایند و دیگر پول برق ندهند. حالا اگر مشترکان خوش مصرف(مصارف کمتر از 300 کیلو وات ساعت در ماه) نتوانستند خود را جزو گروه کم مصرف ها نمایند اما نسبت به ماه مشابه سال قبل کمتر برق مصرف نمایند، بسته به مصرف شان از وزارت نیرو پاداش خواهند گرفت. طرح نیز از اول آبان اجرایی می شود. ج) گروه سوم مشترکان خانگی مشترکینی هستند که در مناطق عادی بیش از 300 کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می نمایند. به این گروه پرمصرف گفته می شود. این گروه 15درصد کل مشترکان خانگی را شامل می شوند. یعنی4/4 میلیون مشترک. گروه پرمصرف ها 14 برابر مشترکان کم مصرف، برق مصرف می نمایند.

قبض های برق از اول آبان ماه چه تغییری می کند؟

وزارت نیرو برای گروه ج، 3 سناریو روی میز گذاشته است. به این گروه 6 ماه فرصت داده خواهد شد تا 3 انتخاب داشته باشند. انتخاب اول شان می تواند این باشد که با دریافت آموزش های لازم، مصرف برق شان را کم کنند. برای ارایه این آموزش ها استارت آپ هایی فعال خواهد شد. انتخاب دوم پرمصرف ها، استفاده از تسهیلات بانکی برای نصب پنل های خورشیدی کوچک روی پشت بام های شان است. در این زمینه مذاکرات وزارت نیرو با بانک عامل شروع شده و قرار است مشترک حدود 4 درصد کارمزد تسهیلات خرید پنل ها را بپردازد. اما انتخاب سوم مشترکین پرمصرف، پرداخت پول بیشتر برای مصرف برق است. در این انتخاب مشترکین پرمصرف باید از 6 ماه بعد از آبان ماه 10درصد نسبت به قبل برق شان را گران تر بخرند. آیا می دانید سهم انرژی مشترکین کم مصرف خانگی از کل انرژی مصرفی کشور 6 تا 7 درصد است در حالی که سهم انرژی مشترکین پرمصرف از کل مصرف انرژی کشور بیش از 40 درصد است؟انرژی که کم مصرف ها مصرف می کنند 6 تا 7 درصد کل انرژی مصرفی است. سهم انرژی که پرمصرف ها مصرف می کنند بیش از40 درصد انرژی مصرفی است.

پیامی که می خواهم به مردم عزیز ایران منتقل کنم این است که بدون اصلاح شیوه مصرف انرژی، ایران کشوری نخواهد شد که برنامه های توسعه اش پایدار شود. با شیوه فعلی مصرف برق، ممکن است دوباره به دوران خاموشی ها برگردیم. باید این رفتار مصرفی را اصلاح کنیم.

آقای وزیر، مصاحبه تان را در برنامه تلویزیونی اعلام مصوبه برقی دولت موسوم به برق امید دیدم. در آن گفت وگو هیچ جا اعلام نکردید که برق برخی مشترکان (مشترکان پر مصرف) با این مصوبه 10 درصد گران خواهد شد. این شیوه اعلام طرح، اعتماد مردم را کمتر می کند.

ما مسئول اصلاح هر نوع ناهنجاری در ارتباط با مردم هستیم. این نابهنجاری یک شبه رخ نداده است که یک شبه هم اصلاح شود. ببینید برخی شرکت های بزرگ ما که محصول شان صادراتی است و در داخل هم می توانند جنس شان را آزاد بفروشند از یارانه انرژی که برای کم مصرف ها در نظر گرفته شده است، برق مصرف می کنند و در حقیقت این یارانه را با پرداخت تعرفه های گمرکی به کشور مقصد منتقل می کنند. این طرح برای اصلاح الگوی مصرف پرمصرف هاست تا به طور مثال سالی 24 هزار مگاوات صرف دستگاه های سرمایشی در تابستان نشود.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 613

به "قبض های برق از اول آبان ماه چه تغییری می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبض های برق از اول آبان ماه چه تغییری می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید