مسائل جذب ویتامین D

به گزارش دکترای اقتصاد، معمولاً، مسائل جذب ویتامین D خود مشکل نیستند بلکه از علائم مسائل زمینه ای دیگر مانند کمبود تغذیه ای ناشی می شوند. همه مواد مغذی در بدن با یکدیگر ارتباط دارند و مستقل هستند پس، احتمال وجود کمبود تغذیه ای به تنهایی

مسائل جذب ویتامین D

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

معمولاً، مسائل جذب ویتامین D خود مشکل نیستند بلکه از علائم مسائل زمینه ای دیگر مانند کمبود تغذیه ای ناشی می شوند. همه مواد مغذی در بدن با یکدیگر ارتباط دارند و مستقل هستند پس، احتمال وجود کمبود تغذیه ای به تنهایی و در عدم ارتباط مواد مغذی دیگر نادر است. ویتامین D هم هورمون و هم ویتامین است. ویتامین D ویتامین نور خورشید هم نامیده می گردد چون، اصلی ترین منبع فراوری ویتامین D در بدن به شمار میرود. ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها، تنظیم سلامت عضلات، تنظیم پاسخ ایمنی، تنظیم سطح قند خون و بعلاوه متابولیسم کلسیم و فسفر ضروری است. به طور میانه ما روزانه به 600 واحد بین المللی ویتامین D احتیاج داریم. پوست با قرارگیری در معرض اشعه های ماورای بنفش خورشید آغاز به فراوری ویتامین D می نماید. ظرفیت فراوری ویتامین D در افراد مختلف فرق دارد. ویتامین D به وسیله کبد و کلیه ها فعال می گردد.

چه کسانی با جذب ویتامین D مشکل دارند و چرا؟

افرادی که بیشتر در معرض مسائل ویتامین D قرار دارند افراد مسن، چاق و بچه ها شیرخواره هستند.

افراد دارای پوست رنگی: این افراد باید 20 تا 30 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض نور خورشید قرار گیرند. افرادی که در خط استوا زندگی می نمایند به زمان کمتری برای فراوری ویتامین D نسبت به افرادی که در منطقه ها دورتر زندگی می نمایند دارند.

افراد چاق: چاقی عامل دیگری است که فراوری و استفاده مناسب از ویتامین D را مختل می نماید و باعث می گردد افراد چاق دو برابر بیشتر از افراد دیگر به ویتامین D احتیاج داشته باشند.

افرادی که زیاد بیرون نمی فرایند: افرادی که که مدام در حال کار در محیط های بسته هستند و در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند بیشتر در معرض ابتلا به کمبود ویتامین D قرار دارند. اگر در بدن کمبود ویتامین D وجود داشته باشد، دستگاه ایمنی در مقابل آنفولانزای فصلی بی دفاع می گردد.

علل بروز مسائل جذب ویتامین D عبارتند از:

ممانعت از متابولیسم ویتامین D به خاطر استفاده از داروهای ضد تشنج

بیماری سلیاک

بیماری کرون

بیماری کوشینگ

کاهش دریافت ویتامین D

کم کاری تیروئید

جراحی روده

کاهش سطح اسید های چرب ضرروی خصوصاً در دیواره روده

بیماری های کلیه یا کبد

نقایص توبولار کلیوی

قرار نگرفتن در مقابل نور خورشید

کولیت اولسراتیو

کمبود مهمیم

عواملی که تشعشع اشعه های ماورای بنفش و سنتز ویتامین D را تحت تأثیر قرار می دهند

محتویات ملانین موجود در پوست

پوشش ابر

مه دود

زمان روز

ضد آفتاب

فصل

عرض جغرافیایی

مواد مغذی دیگر و ارتباط آن ها با ویتامین D

ویتامین D مانند همه مواد مغذی دیگر به چندین ماده مغذی دیگر مانند مهمیم احتیاج دارد تا به شکل فعال در خون تبدیل گردد و بدن تواند از آن استفاده کند. ویتامین D که ویتامینی محلول در چربی است در مواد غذایی کمی وجود دارد. ولی، بعضی منابع تغذیه ای غنی مانند ماهی، تخم مرغ کامل، جگر، روغن جگر ماهی و غیره وجود دارند. میزان کافی اسید های چرب ضروری خصوصاً امگا 3 برای جذب ویتامین D ضرروی است. ویتامین D غذا به وسیله روده جذب می گردد. توجه داشته باشید که دوزهای بسیار بالای ویتامین D می تواند کمبود مهمیم را تشدید کند. بعضی افراد ممکن است بدون توجه به این موضوع که بدن به مهمیم احتیاج دارد از دوز های بالای ویتامین D استفاده نمایند. قرارگیری در معرض نور خورشید برترین راه برای دریافت ویتامین D است. قرار گرفتن در مقابل نور خورشید به مدت 20 دقیقه دو بار در هفته برای حفظ سطح طبیعی ویتامین D بدن کفایت می نماید. علاوه بر آنچه گفته شد، بعضی علل دیگر هم منجر به بروز مسائل مرتبط با ویتامین D می شوند.

استفاده از ضد آفتاب دلیل دیگری است که ممکن است با مسائل جذب ویتامین D روبرو شوید.

شیشه پنجره معمولی 95درصد اشعه های ماورای بنفش B خورشید را از بین می برد. پس، اگر می خواهید از پشت پنجره از نور خورشید برای دریافت ویتامین D بهره ببرید، این کار کمکی نخواهد کرد.

نرمی استخوان که منجر به کمبود ویتامین D می گردد می تواند مانع فراوری انسولین در پانکراس گردد و دیابت نوع 2 را تشدید کند.

بلافاصله بعد از قرارگیری در معرض نور خورشید بهتر است به حمام نروید. دلیل این کار آن است که پوست پس از قرارگیری در معرض نور خورشید ماده ای پودر مانند فراوری می نماید که در پوست جذب و به ویتامین D تبدیل می گردد. همانطور که گفته شد نور خورشید برترین منبع فراوری ویتامین D است ولی، از مکمل های ویتامین D هم برای جبران کمبود ویتامین D می توان استفاده کرد. در خصوص مکمل ها کپسول های روغنی برترین انتخاب هستند چون، ویتامین D محلول در چربی است راحت تر جذب می گردد. البته، مثل همواره توصیه می گردد قبل از استفاده از این مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1198

به "مسائل جذب ویتامین D" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل جذب ویتامین D"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید