چگونه با روش های خانگی دندان قروچه را درمان کنیم؟

به گزارش دکترای اقتصاد، دندان قروچه به شکل ساییدن دندان ها روی هم و یا فشار دادن آن ها روی هم ایجاد می گردد. این عارضه می تواند در طولانی مدت منجر به دردهای مفصل فک بالا و پایین، گوش درد و گاهی شکستن دندان ها گردد.

چگونه با روش های خانگی دندان قروچه را درمان کنیم؟

چگونه با روش های خانگی دندان قروچه را درمان کنیم؟

از راه های درمان دندان قروچه در خانه می توان به استفاده از روغن اسطوخودوس، استفاده از محافظ دندان، استفاده از کمپرس آب گرم، بهبود سبک زندگی، نوشیدن شیر زردچوبه و... اشاره نمود.

دندان قروچه به شکل ساییدن دندان ها روی هم و یا فشار دادن آن ها روی هم ایجاد می گردد. این عارضه می تواند در طولانی مدت منجر به دردهای مفصل فک بالا و پایین، گوش درد و گاهی شکستن دندان ها گردد. در ادامه مطلب می توانید با روش های درمان دندان قروچه در خانه آشنا شوید.

راه های درمان دندان قروچه

1. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس می تواند باعث آرامش سیستم عصبی و کاهش درجات استرس و تنش های فیزیولوژیک در بدن گردد. از روغن اسطوخودوس می توانید برای آغشته کردن بالش خود استفاده کنید تا هنگام شب و در هنگام خواب با تنفس اسانس آن از مقدار تنش های عصبی و در نتیجه دندان قروچه بکاهید. این کار موجب ریلکس شدن عضلات فک و دهان شده و باعث فاصله گرفتن فک های بالا و پایین و عدم اتصال دندان ها به هم می گردد.

2. استفاده از محافظ دندان

یکی دیگر از راه های مقابله با دندان قروچه، استفاده از محافظ های پلاستیکی دندان است. محافظ های دندان را شاید بین بازیکنان بعضی ورزش های رزمی و یا هاکی دیده باشید. انواعی از آن برای جلوگیری از دندان قروچه وجود دارد که شما می توانید به سادگی از داروخانه ها تهیه کنید. استفاده از آن ها در طول شب باعث می گردد دندان ها روی هم ساییده نشوند و صدمه فیزیکی به دندان ها وارد نگردد. البته گفتنی است این روش یک روش درمانی برای درمان دندان قروچه نیست و صرفا در زمان درمان به عنوان یک روش یاریی به شما در حفظ سلامت دندان ها یاری می نماید تا روش درمانی شما نتیجه دهد.

3. استفاده از کمپرس آب گرم برای

گرم کردن دندان ها با کمپرس آب گرم و یا استفاده از یک حوله داغ می تواند به شما در کاهش انقباضات عضلانی ناحیه فک و دندان یاری کند. بعلاوه افزایش دما در ناحیه دهان باعث افزایش جریان خون به سمت فک ها شده و به تغذیه آن ها یاری می نماید. این کار موجب آن می گردد تا عضلات به حالت استراحت درآمده و تنش های فیزیکی ناحیه کاهش یابد.

4. تامین سطوح کافی مهمیم بدن

یکی از دلایل دندان قروچه کمبود مهمیم در بدن است. در واقع مهمیم برای انقباضات طبیعی عضلات ضروری بوده و کمبود آن می تواند به انقباضات غیرعادی و طولانی مدت عضلات بدن من جمله عضلات حرکت دهنده فک ها منجر گردد. با افزایش مصرف غذا های غنی از مهمیم می توانید به درمان دندان قروچه یاری کنید.

5. بهبود سبک زندگی

همان طور که پیش از این گفته شد یکی از دلایل اصلی دندان قروچه تنش های عصبی و استرس است. شما می توانید با بهبود سبک زندگی و کاهش استرس های روانی یاری شایانی به بهبود و درمان دندان قروچه کنید. استرس ها و بیماری هایی مانند افسردگی و احساس به گریه مداوم می تواند فشار زیادی را به ناحیه فک ها و به خصوص نزدیک به گوش ها ایجاد کند و علاوه بر تجربه دندان قروچه می تواند مشکلاتی مانند درد در ناحیه گوش ها و عفونت و التهاب گوش ها را هم در پی داشته باشد.

6. ماساژ درمانی

جهت برداشتن فشار ها و اسپاسم های عضلانی در ناحیه فک و دهان می توانید از ماساژ درمانی بهره بگیرید. برای این کار کافی است استخوان های فک ها را شل نموده و فکتان را باز کنید و با نوک انگشتان دست قسمت های اتصال فک بالا و پایین در کنار لاله گوش ها را ماساژ دهید.

7. شیر زردچوبه برای درمان دندان قروچه

زردچوبه به عنوان یک داروی تسکین دهنده می تواند از درد ناحیه گوش ها بکاهد. بعلاوه این گیاه خاصیتی گرم داشته و بنابراین می تواند از التهاب و هم چنین اسپاسم و گرفتگی عضلات فک و دهان بکاهد. برای مصرف شما می توانید زردچوبه را با شیر مخلوط نموده و هر شب قبل از خواب بنوشید و از سایر مزایای سلامتی آن هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 16 مورد از خواص شیر زردچوبه؛ از پیشگیری سرطان تا زیبایی پوست

8. سنگ نمک حمام

سنگ نمک سرشار از املاح معدنی بوده و فواید بسیاری دارد. این نمک می تواند به خوبی وظیفه سم زدایی از بدن را انجام دهد. بعلاوه حاوی مقادیر بالایی یون های مهمیم بوده و می تواند به شما در تامین مهمیم یاری کند. برای استفاده از سنگ نمک باید آن را در وان حمام ریخته و به مدت ده دقیقه در آن شناور باشید تا املاح موجود به وسیله پوست جذب بدن شوند. حمام با سنگ نمک علاوه بر تامین مهمیم بدن می تواند با دفع ترکیبات سمی به بدن در حفظ و رسیدن به آرامش یاری زیادی کند و بدین ترتیب از تنش های محیطی و تحریک کننده دندان قروچه بکاهد.

منبع:سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1211

به "چگونه با روش های خانگی دندان قروچه را درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با روش های خانگی دندان قروچه را درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید