چگونه عادت بدغذایی بچه ها را بهبود دهیم؟

به گزارش دکترای اقتصاد، متخصصان تغذیه برای بهتر کردن عادات غذایی بچه ها و نوجوانان به والدین توصیه هایی می کنند که توضیح آن ها برای کسانی که با این مساله گریبانگیر هستند، می تواند راهگشا باشد.

چگونه عادت بدغذایی بچه ها را بهبود دهیم؟

به گزارش، تغذیه سالم و برتر برای نوجوانان می تواند در بهترین شرایط ممکن، بزرگترین چالش مبارزاتی والدین باشد. مطمئناً وقتی که صحبت از سوخت رسانی درست به بدن مطرح می شود، والدین می دانند که چه کار هایی باید انجام دهند، اما بیشتر نوجوانان توجهی به این توصیه ها نمی کنند.

فقط والدین نیستند که باید با این مسئله کنار بیایند: متخصصان تغذیه نیز با نوجوانان برای خوردن غذا مشکل دارند و با کمال تعجب، آن ها استرس زیادی نسبت به این مسئله ندارند. کارن آنسل، مادر یک نوجوان و نویسنده کتاب عجله در سلامت گفت: درک این مفهوم مهم است که بچه ها نمی خواهند به طور کامل غذا بخورند و شما نیز نباید از آن ها انتظاری داشته باشید. این بدان معنا نیست که باید اجازه دهید تا هر آنچه را که می خواهند بخورند، اما عادات خوب با گذشت زمان سازنده می شوند.

سونیا آنجلون، مادر یک پسر نوجوان و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در این رابطه می گوید: این که نوجوانان در انتخاب نوع و چگونگی غذا خوردن خود سختگیری هایی داشته باشند، امر مثبتی است، زیرا آن ها را در فرایند کلی مستقل شدن به چالش می کشد. این یک روش برای احساس خودمختاری این است که بتوانید انتخاب کنید چه چیزی را بخورید و چه چیزی نخورید.

سامانتا کستی، مادر یک پسر نوجوان و یک متخصص تغذیه و سلامتی، به همین دلیل می گوید: به طور کلی نوجوانان راحتی، طعم و مقرون به صرفه بودن را در اولویت قرار می دهند که معمولاً به این معنی است که غذا هایی مانند فست فود، پیتزا، چیپس و سایر کالا های ارزان قیمت که می توانید در مغازه ها و فروشگاه ها به راحتی پیدا کنید برای آن ها در اولویت واقع شده است.

البته با دانستن این نکته شما نباید نوجوان خود را به شدت در غذا خوردن کنترل یا تحت نظارت قرار دهید. در زیر ترفند هایی که متخصصان تغذیه برای برخورد با نوجوانان خود مورد استفاده قرار داده و به خوبی از آن ها جواب گرفته اند، آورده شده است.

داشتن غرور، بخشی از بزرگ شدن و یادگیری چگونگی مراقبت از خود است، اما بچه ها از آن برای پیدا کردن واقعیت است و پیوند دادن آن به گزینه های مطلوب خود استفاده می کنند تا در نهایت بتوانند گزینه دیگری را انتخاب کنند.

نوجوانان وقتی که اطلاعات مربوط به غذا خوردن را از کسی که خارج از خانواده است می شنوند، بهتر به حرف ها و دستورات او عمل می کنند. برای مثال هنگامی که بچه ها به پزشک مراجعه می کنند، تمایل دارند بیشتر از زمانی که والدین به آن ها نصیحت می کنند موارد غذایی خود را رعایت کنند.

نوجوانان معمولاً همیشه به کاری مشغول هستند و غذا دادن به آن ها در خانه همیشه آسان نیست، به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند تا تمام تلاش خود را برای داشتن وعده های غذایی سالم خانواده انجام دهید. از آنجایی که خانواده ها در بیشتر شب ها وعده های غذایی می خورند و این مسئله باعث می شود که بتوان به بچه ها در وعده شام حداقل دو فنجان سبزیجات داد. این روش باعث می شود که سبزیجات غذایی آن ها به طور مداوم حفظ شود و هم این که یک عادت عالی برای سلامتی پیدا می کنند.

احتمالاً نمی خواهید از نوجوان خود یک خام خوار عاشق سبزیجات بسازید تا همیشه به آن ها غذا های بخارپز بخورانید. به همین دلیل Cassetty توصیه می کند تا از تقویت کننده ها و طعم دهنده هایی مانند نان آجیل تست شده، اسپری پنیر، گیاهان خوشبو و خوراکی، چاشنی ها و سس سالاد استفاده کرده و آنهخا را به غذاهایتان اضافه کنید تا به شکلی بهتر بتوانید به تغذیه نوجوان خود کمک کنید.

نوجوانان احتمالاً به نتایج فوری اهمیت می دهند تا نتایج طولانی مدت. اگر سعی کنید به آن ها بگویید که غذا خوردن استخوان های قوی را برای آن ها ایجاد می کند، چندان رغبتی به این امر ندارند. در عوض با فرزند خود صحبت کنید که چگونه غذا می تواند سطح انرژی او را بالا ببرد. در مورد این واقعیت صحبت کنید که اگر آن ها تمام وقت خسته هستند، غذا خوردن سالم به آن ها کمک می کند تا احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشند. اگر فرزند شما یک ورزشکار است با او صحبت کنید که چگونه آنچه که می خورد می تواند بر عملکردش در ورزش تأثیر بگذارد. درک بچه ها و نوجوانان از ارزش غذایی مناسب برای عملکرد ورزشی بسیار مهم است.

غذا های خوشمزه، سرگرم کننده و سالم در آشپزخانه داشته باشید. موادی که شامل، حمص، سس گواکامول، سالسا، سبزیجات، کراکر و غلات سبوس دار، سالاد میوه یا کبوب میوه ای، غلات و شیر هایی است که همراه انواع توت ها، ماست و میوه های خرد شده، مخلوط دنباله، سوپ ها، فلفل قرمز و آرد سبوس دار است.

بخشی از بچه ها در ضمنً تجربه چیز های جدید یادمی گیرند که بهتر غذا بخورند. پس بهتر است به آن ها اجازه دهید تا چیز های جدید را امتحان کنند. آنسل توضیح می دهد: بعضی از بهترین تجربیاتی که من با بچه هایم در هنگام صرف غذای جدید داشتم، در رستوران ها بوده است. آن ها از بیرون رفتن خوشحالند. چیز های جدید و متفاوتی را تجربه می کنند، و احتمالاً غذا هایی با طعم های بیشتری تجربه خواهند کرد. غذا های مفید و مغذی که احتمالاً آن ها حتی آن را نمی شناسند. شما حتی لازم نیست به این نکته نیز توجه داشته باشید که مواد غذایی که می خورند در این یک وعده حتماً سالم باشد.

به بچه ها اجازه دهید تا شام های خود را درست کنند. غذا های ساده ای مانند تاکو، پیتزا یا حتی سالاد می تواند راه جالبی باشد تا به کودک خود اجازه دهید که ضمن مصرف غذا های سالم، استقلال خوراک داشته باشد.

در کل، متخصصان تغذیه می گویند در مورد عادت های غذایی نوجوانتان استرس نداشته باشید و به او هم استرس ندهید. اگر غذا های مناسب را جلوی آن ها قرار دهید، در نهایت آن ها همین روش غذایی را ادامه خواهند داد.

منبع: ایسکانیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 114

به "چگونه عادت بدغذایی بچه ها را بهبود دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه عادت بدغذایی بچه ها را بهبود دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید