کافه مک ادم در راسته کتابفروشان دایر شد

به گزارش دکترای اقتصاد، به گزارش خبرنگاران، این نمایشنامه نوشته محمود استادمحمد است که چند سال پیش نیز توسط وی روی صحنه رفت. او این نمایش را برای نخستین بار آذر و دی ماه سال 89 در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد.

کافه مک ادم در راسته کتابفروشان دایر شد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ از بهترین و مجربترین تیم تبلیغاتی کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ حرفه ای و ارائه تیزرهای تبلیغاتی را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

در میان 10 ایالت کشور کانادا، تنها ایالت کِبک، فرانسه زبان است و شهر مونترال یکی از 3 شهر عظیم کانادا و همچنین مهمترین شهر این ایالت محسوب می گردد. مردم کبک ریشه ای فرانسوی دارند و این ریشه در جهت تاریخ باعث باروری شده است. از معماری و تزیینات پیدا و پنهان خانه ها و خیابان ها و باغچه ها و گل ها و گلدان ها گرفته تا تفکر و سلایق و دلبستگی های خاص و عام مردم... همگی بر هویت فرانسوی خود پافشاری می نمایند.

جنگ های استقلال طلبانه مردم این ایالت با دولت مرکزی کانادا، قدمتی تاریخی دارد ولی در چند دهه اخیر، فرهنگ زندگی آمریکایی مانند باد سام هویت فرانسوی مردم کبک را تحت تاثیر قرار داده است. نخستین عارضه باد سام، یک تب سیاه و سوزنده است. اهل ثروت در کانادا در شهر ونکوور ساکن شدند، اهل کسب و کار به سمت تورنتو رفتند و شهر مونترال به عنوان سه دیگر راه سرپناهی برای راندگان و بازماندگان سازمان های سیاسی شد.

بخشی از خیابان سن لورن(طولانی ترین خیابان مونترال) همواره مهاجرنشین بوده و هست. در نخستین سال های دهه 80 مهاجران و پناهندگان ایرانی در ساختمان های ارزان قیمت این خیابان ساکن شدند. این نمایشنامه درباره همین انسان هاست. کافه مک اَدم 20 سال پیش از ساکن شدن و ریشه دواندن ایرانی ها در این خیابان توسط اعضای کنفدراسیون دانشجویی تاسیس شده بود.

مک اَدم نام گیاهی گلدانی است. همان گیاهی که در ایران به نام پیچ شناخته می گردد. بوته ای کم توقع که در هر آب و هوایی زنده می ماند و رشد می نماید. مشهور است اگر قلمه این گیاه را بین دو سنگ بگذاریم، ریشه دوانده و سبز می گردد. شاخه در شاخه می پیچد و با سبزینه اش فضایی را پرطراوت می نماید. ین گیاه را نخستین بار مهاجری به نام مک اَدم از اروپا به کانادا آورده است. این گیاه در کانادا نشانه ای از مهاجر و مهاجرت است.

نمایشنامه کافه مک ادم در 3 صحنه نوشته شده است. در خاتمه کتاب نیز تصاویری از اجرای نمایش کافه مک اَدم نیز قرار گرفته است. در ادامه قسمتی از این کتاب را می خوانیم:

[چنگیزی با یک لیوان آب نمک و یک سطل کوچک نزدیک می گردد.]

چنگیزی: علی آقا دهنتو باز کن.

جواد: داغ نباشه؟

چنگیزی: نه خوبه. [به علیرضا] این آب نمکو تو دهنت بگردون بعد بریز این تو.

مردوخ: آقا چنگیزی دهنش باز شد بپرس دیشب کجا گیر نموده؟

پروین: دیگه دنبالشو نگیر.

تیام: هرچی بود تموم شد و رفت.

مردوخ: به همین مفتی ها؟ تموم شد و رفت؟

تیام: خب دنبالشو بگیر.

مردوخ: معلومه که می گیرم. اگه می خواستم کوتاه بیام که الان این جا نبودم. می گیرم، تا تهش هم وا می سم.

جواد: طرف زده به چاک جاده، علی می گه زو... داره صد کیلومتر در ثانیه می دوه، اون وقت می گه تا دینش وا می سم. کجا؟ خیابون سن لورن کافه مک ادم؟ دست راست میز دوم؟

مارسل:[ادای صدای مورس در می آورد.] این ها دارن رمزی حرف می زنن.

جواد: خواستم بهش بگم ما می دونیم چرا نرفتی سر قرار.

[همه حرف می زنند.]....

این کتاب با 96 صفحه، شمارگان 550 نسخه و قیمت 5 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 200

به "کافه مک ادم در راسته کتابفروشان دایر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کافه مک ادم در راسته کتابفروشان دایر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید