تجدید چاپ 4 نمایشنامه از استادمحمد

به گزارش دکترای اقتصاد، به گزارش خبرنگاران، محمود استادمحمد کارگردان، نمایشنامه نویس و بازیگر در سال 1329 در تهران به دنیا آمد و در سال 92 نیز به دلیل ابتدا به سرطان کبد درگذشت. او از سال 64 تا 77 در کانادا زندگی کرد و پس از آن دوباره به ایران بازگشت و فعالیت هنری خود را ازسرگرفت.

تجدید چاپ 4 نمایشنامه از استادمحمد

آخرین بازی، دیوان تئاتر ال، قصص القصر، آنها مأمور اعدام خود هستند سپنج رنج و شکنج، دقیانوس امپراتور شهر اقیانوس، سیری محتوم، چهل پله تا مرگ، شب بیست و یکم و عکس خانوادگی از جمله نمایشنامه های استادمحمد هستند.

سوم مرداد سالروز درگذشت استادمحمد است و انتشارات ققنوس که پیش از این 3 کتاب دیوان تئاترال، آسید کاظم و دو نمایشنامه دیگر و کافه مک ادم را از استادمحمد چاپ نموده است، همزمان با رسیدن سالروز درگذشتش، 2 کتاب از این 3 عنوان را تجدید چاپ نموده است.

نمایشنامه کافه مک آدم یکی از آثاری است که وی با تاثیر از فضای مهاجرت و شرایط ایرانیان خارج از کشور خلق نموده است. این نمایشنامه که از آثار متاخر استادمحمد محسوب می گردد و فضای شکل گیری اتفاقات آن، کافه ای در مونترال کاناداست، در سال 89 در مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

کافه مک ادم در 3 صحنه نوشته شده و شخصیت هایش ایرانی های مهاجری هستند که همگی به این کافه رفت و آمد دارند. پیش از متن نمایشنامه، مقدمه ای درباره مردم کانادا، ایران و گیاه مک ادم نوشته شده است.

چاپ دوم کافه مک ادم در 96 صفحه، با شمارگان 440 نسخه و قیمت 6 هزار تومان چاپ شده است.

آسید کاظم یکی از نمایشنامه های معروف و شناخته شده استادمحمد است که به همراه 2 نمایشنامه دیگر در کتاب آسید کاظم و دو نمایشنامه دیگر در سال 83 توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسید. نمایشنامه های چاپ شده در این کتاب به ترتیب عبارت اند از: آسید کاظم، شب بیست و یکم و سپنج رنج و شکنج.

پیش از متن نمایشنامه ها، مقدمه ای از استادمحمد و یادداشت ناصر ایرانی با عنوان عیب ها و هنر های آسیدکاظم درج شده که در سال 51 در مجله نگین به چاپ رسید. نمایشنامه آسید کاظم برای اولین بار در دی ماه 1350 توسط گروه تئاتر دیگر در خانه نمایش و سپس در سال 51 در تالار بیست و پنج شهریور روی صحنه رفت. این نمایشنامه در همان سال توسط انتشارات بابک و سپس انتشارات گام به چاپ رسید. شخصیت های این نمایش نیز عبارت اند از: سید جواد، شاه رجب، ممد ریزه، محسن هاپی، دکتر، اسی قصاب، سید محمود، عباس آقا، پهلوان، مهدی غزلخون، سید کاظم و چند مشتری.

قسمتی از نمایشنامه آسید کاظم را می خوانیم:

ممد ریزه: بله [تُرنا را می چرخاند و قصد زدن می نماید.]

پهلوان: [با صدایی ناگهانی و مقطع، ممد را از زدن باز می دارد.] وزیر.

ممد ریزه: امیر.

پهلوان: این آقا اولین کسی است که قراره امشب ترنا بخوره. مولام علی ام اولین مردی بود که دین محمد رو قبول کرد. به محمد و آل محمد صلوات.

[همه صلوات می فرستند.]

پهلوان: [به ممد ریزه] بفرمایین.

ممد ریزه: بله. [ترنا را چرخانده و دو ضربه به کف دست ترناخور می زند.]

پهلوان: رفته.

ممد ریزه: بره.

پهلوان: [دو مشتری دیگر را پیش می نماید و به ممد ریزه] بفرمایین.

ممد ریزه: بله. [ترنا را چرخانده و به هر نفر دو ضربه می زند.]

پهلوان: [نگاهی به حاضرین می نماید.] کارگزار.

محسن هاپی: امیر.

پهلوان: یه قاپ بده اسی خان بریزه.

...

چاپ دوم آسید کاظم و دو نمایشنامه دیگر در 189 صفحه، با شمارگان 440 نسخه و قیمت 9 هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 227

به "تجدید چاپ 4 نمایشنامه از استادمحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجدید چاپ 4 نمایشنامه از استادمحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید