کرونا ثروت کمپانی های عظیم فناوری را چندبرابر کرد

به گزارش دکترای اقتصاد، همه گیری ویروس کرونا در ماه های اخیر نه تنها تیتر اول رسانه های دنیا را به خود اختصاص داد، بلکه تأثیرات قابل ملاحظه ای بر اقتصاد و زندگی مردم برجا گذاشت تا آنجا که در این دوره بسیاری از شرکت های عظیم با مسائل اقتصادی عدیده روبرو شدند و در عوض شرکت های فناوری ارائه دهنده خدمات از راه دور توانستند بازاری ایده آل را پیش روی خود ببینند.

کرونا ثروت کمپانی های عظیم فناوری را چندبرابر کرد

نشریه فوربز در آخرین شماره خود اعلام نمود، تعداد زیادی از کمپانی های عظیم جهان از زمان انتشار ویروس کرونا نیمی از سرمایه های خود را از دست دادند و در عوض مدیران بعضی از شرکت های عظیم فناوری پیروز شدند با تمرکز بر جهانی جدید پس از کرونا ثروت خود را چند برابر نمایند.

فوربز در شماره اخیر خود فهرست ثروتمندترین افراد جهان را که پس از همه گیری کرونا سرمایه هایشان چند برابر شده است، منتشر کرد. در این گزارش معین شد مدیران شرکت های فناوری همچنان در صدر فهرست مردان ثروتمند جهان قرار دارند و به عبارت دقیق تر 9 نفر از 20 ثروتمند برتر جهان در عرصه فناوری مشغول به کار هستند که تعداد آنها نسبت به سال 2019 یک نفر بیشتر شده است. این نشریه شرح داد 20 مرد ثروتمند عرصه فناوری در مجموع سرمایه شخصی بالغ بر 740 میلیارد دلار در اختیار دارند که البته این رقم از 758 میلیارد دلار سرمایه آنها در سال قبل کمتر است.

نشریه فوربز در آخرین شماره خود فهرست 241 فرد ثروتمند عرصه جهانی فناوری در سال 2020 را منتشر کرد که تعداد آنها از 215 نفر سال گذشته بیشتر بود. ارزش سرمایه های این افراد در مجموع 1.4 تریلیون دلار محاسبه شد که در واقع 16 درصد از مجموع سرمایه های 2095 فرد ثروتمند جهان بود. در اینجا فهرست 15 ثروتمند عرصه جهانی فناوری آورده شده است.

جِف بیزوس - بنیانگذار آمازون - 202 میلیارد دلار

شرکت آمازون آگوست امسال اعلام نمود، بیش از 120 هزار کارمند پاره وقت و تمام وقت دارد که تعداد آنها همچنان در حال افزایش است. بیزوس از زمان همه گیری ویروس کرونا تا امروز بیش از 100 میلیون دلار برای مقابله با این بیماری یاری اقتصادی نموده است. بیزوس اواسط سال گذشته پس از متارکه با همسر خود مجبور شد 36.8 میلیارد دلار از سهام آمازون را به او واگذار کند. او نخستین فرد در تاریخ است که ثروت شخصی اش از 200 میلیارد دلار فراتر می رود.

بیل گیتس - بنیانگذار مایکروسافت - 105.6 میلیارد دلار

گیتس، مارس امسال از هیأت مدیره مایکروسافت هم استعفا داد تا به صورت رسمی هیچ گونه عنوان شغلی در عظیم ترین شرکت فراورینماینده نرم افزار جهان نداشته باشد. او سال 1975 میلادی همراه با پائول آلن مایکروسافت را تأسیس کرد و تا سال 2000 مدیرعامل این شرکت بود. گیتس از ابتدای امسال تا به امروز بیش از 100 میلیون دلار برای ریشه کن شدن بیماری کرونا اهدا نموده است.

مارک زاکربرگ - بنیانگذار فیس بوک - 98.6 میلیارد دلار

او جوان ترین ثروتمند جهان است. شبکه اجتماعی فیس بوک که زیر نظر او اداره می گردد بیش از 3 میلیارد کاربر فعال دارد. فیس بوک تنها شرکت جهان است که پس از انتشار ویروس کرونا به هر یک از 53 هزار کارمند خود 1000 دلار یاری هزینه اقتصادی پرداخت کرد تا دچار مشکل نشوند. زاکربرگ سال گذشته هشتمین فرد ثروتمند جهان بود.

لَری الیسون - بنیانگذار اوراکل - 66.7 میلیارد دلار

الیسون که چهارمین فرد ثروتمند عرصه فناوری و پنجمین فرد ثروتمند جهان است هم مبلغ قابل ملاحظه ای را به مقابله با ویروس کرونا اختصاص داد. او همکاری های گسترده ای را با کاخ سفید شروع نموده است تا با تهیه یک پایگاه داده جامع بتواند به راه حل کاربردی برای درمان کرونا دست پیدا کند. الیسون سال گذشته با 62.5 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان بود.

استیو بالمر - مدیرعامل اسبق مایکروسافت - 71.4 میلیارد دلار

بالمر هم اکنون یازدهمین فرد ثروتمند جهان محسوب می گردد و صاحب باشگاه بسکتبال ال اِی کلیپرز امریکا است. او سال 2014 میلادی که مدیرعاملی شرکت مایکروسافت را کنار گذاشت، این باشگاه ورزشی را خریداری کرد.

لَری پِیج - بنیانگذار گوگل - 67 میلیارد دلار

پیج دسامبر گذشته مدیرعاملی آلفابت را که در اصل شرکت مادر گوگل محسوب می گردد، کنار گذاشت و همچنان در هیأت مدیره این شرکت باقی ماند. ترامپ چندی پیش گوگل را به عنوان سایت مرجع برای شناسایی نزدیک ترین مراکز ارائه خدمات مقابله با ویروس کرونا معرفی کرد. از زمان شیوع کرونا سرمایه شخصی پیج ماهی 100 میلیون دلار بیشتر شد.

سرگئی برین - از بنیانگذاران گوگل - 66.2 میلیارد دلار

برین دسامبر گذشته از سمت خود به عنوان رئیس هیأت مدیره آلفابت یا همان شرکت مادر گوگل استعفا داد. گفتنی است سرمایه های شخصی برین نسبت به سال گذشته حدود 700 میلیون دلار کاهش یافته است.

ما هوآتنگ - بنیانگذار و مدیرعامل تِنسِنت - 55.3 میلیارد دلار

همه گیری ویروس کرونا باعث شد بسیاری از مردم چین خانه نشین شوند و همین اتفاق محبوبیت بازی های فراوری شرکت تنسنت را افزایش داد. این کمپانی فوریه امسال اعلام نمود، برای توسعه دستگاه های پزشکی مقابله با ویروس کرونا 210 میلیون دلار اهدا نموده است. سرمایه شخصی هوآتنگ سال گذشته 38.8 میلیارد دلار بود.

جک ما - بنیانگذار علی بابا - 41.3 میلیارد دلار

او سپتامبر گذشته از سمت خود به عنوان رئیس هیأت مدیره گروه شرکت های علی بابا استعفا داد تا تمرکز بیشتری بر فعالیت های انسان محبت آمیز داشته باشد. بنیاد جک ما ماه گذشته یک میلیون ماسک و 500 هزار کیت آزمایش کرونا را به مردم امریکا اهدا کرد، ماه آوریل 1000 دستگاه تنفس مخصوص بیماران مبتلا به کرونا از طرف او به بیمارستان های نیویورک اهدا شد و از سال گذشته به بعد 1.5 میلیارد دلار بر سرمایه های شخصی آقای ما افزوده شد.

مایکل دل - بنیانگذار دل - 30 میلیارد دلار

یک سال پس از اینکه آقای دل سهام شرکت خود را به صورت عمومی عرضه کرد، بازار بورس امریکا بواسطه شیوع ویروس کرونا با مسائل فراوان روبرو شد. سرمایه شخصی دل سال گذشته 34.4 میلیارد دلار بود و او امسال 4 میلیون دلار را به بیمارستان های امریکا اهدا کرد تا به صورت گسترده تر با ویروس کرونا مقابله نمایند.

کولینگ ژنگ هوانگ - بنیانگذار پیندودو - 29.4 میلیارد دلار

این میلیاردر چینی یکی از عظیم ترین پلتفرم های تجارت الکترونیک در جهان را مدیریت می نماید. درآمد شخصی هوانگ در سال 2018 بیش از 1.6 میلیارد دلار بود و در سال 2019 توانست 3 میلیارد دلار به مجموع سرمایه های شخصی خود بیفزاید. از او به عنوان یکی از عظیم ترین کارآفرینان چین یاد می نمایند.

ژانگ یمینگ - بنیانگذار بایت دنس - 22.6 میلیارد دلار

ممکن است نام ژانگ را تا به حال نشنیده باشید، ولی شرکت او شبکه اجتماعی تیک تاک را به عنوان یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های جهان با بیش از یک میلیارد بار دانلود راه اندازی نموده است. کمپانی او سال 2012 میلادی تأسیس شد و هم اکنون ارزش شرکت او بیش از 75 میلیارد دلار محاسبه می گردد.

لائورن پاول جابز - از مدیران اسبق دیزنی - 21.6 میلیارد دلار

او همسر استیو جابز مدیرعامل اسبق اپل بود و بنیانگذار شرکت امرسان کالِکتیو است. سال 2017 او بخش اعظم سهام نشریه آتلانتیک را خرید و در چندین مؤسسه غیرانتفاعی هم سرمایه گذاری کرد. طی یک سال گذشته سرمایه شخصی خانم جابز 2.2 میلیارد دلار افزایش یافت. او هم اکنون یکی از عظیم ترین سهامداران شرکت دیزنی هم محسوب می گردد.

ویلیام لِی دینگ - بنیانگذار شرکت نت ایز - 15.3 میلیارد دلار

سرمایه شخصی این مرد چینی از سال گذشته تا به امروز 2.3 میلیارد دلار بیشتر شد که بخش اعظم آن به دنبال شیوع ویروس کرونا صورت گرفت. شرکت او عظیم ترین کمپانی جهان در زمینه توسعه پلتفرم بازی های آنلاین محسوب می گردد و از اکتبر گذشته در زمینه سیستم های آموزش آنلاین هم سرمایه گذاری گسترده نموده است.

اریک اشمیت - رئیس اسبق هیأت مدیره گوگل - 14.2 میلیارد دلار

او تا ژوئن 2019 به مدت 18 سال رئیس هیأت مدیره آلفابت شرکت مادر گوگل بود و بین سال های 2001 تا 2011 میلادی عنوان مدیرعاملی گوگل را هم در اختیار داشت. اشمیت هم اکنون مدیریت مرکز هوش مصنوعی و نوآوری های دفاعی وابسته به کمیسیون امنیت ملی امریکا را برعهده دارد و طی یک سال گذشته سرمایه شخصی او بیش از 300 میلیون دلار افزایش یافته است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 566

به "کرونا ثروت کمپانی های عظیم فناوری را چندبرابر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ثروت کمپانی های عظیم فناوری را چندبرابر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید