آنتونی بلینکن؛ اوبامای کوچک هوادار چند جانبه گرایی و مداخله نظامی

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرنگاران - گروه بین الملل: انتها پس از کش و قوس های فراوان، دونالد ترامپ راضی به ترک کاخ سفید شده و جو بایدن نیز بعضی از اعضای کابینه جدی ایالت متحده را معرفی نموده است.

آنتونی بلینکن؛ اوبامای کوچک هوادار چند جانبه گرایی و مداخله نظامی

بر همین اساس آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا از سوی بایدن معرفی شده است. کسی که به |وبامای کوچک نیز مشهور است!

بلینکن سابقه ای طولانی در حزب دموکرات آمریکا و خدمت به رؤسای جمهوری این کشور در تیم مشاوران امنیت ملی آنها و همچنین وزارت خارجه دارد. طبق گزارش رویترز، کسانی که با سبک مدیریت وی آشنا هستند، بلینکن را دیپلمات دیپلمات ها معرفی می نمایند که خوش بیان است و در سیاست خارجی مسلط است. تام شانون که در دهه 1990 با بلینکن در شورای امنیت ملی و در وزارت خارجه دوران اوباما کار می کرد، گفت: من هرگز ندیدم که او خونسردی خود را از دست بدهد.

اطلاع از روحیات و طرز فکر بلینکن می تواند تا حدود زیادی رویکرد او در مقام وزیر خارجه آمریکا را در موضوعات مختلف روشن نموده و مانع شکل گیری خوشبینی بی مورد در خصوص دولت جدید آمریکا و به ویژه سیاست خارجی آن گردد.

سابقه بلینکن

بلینکن متولد 16 آوریل 1962 در نیویورک است. وی از پدر و مادری یهودی به دنیا آمده و در سال 1971 به دنبال طلاق مادر از پدر، به همراه مادرش راهی فرانسه شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در هاروارد و در رشته حقوق پشت سر گذاشت.

بلینکن دوران کودکی خود را در فرانسه گذرانده است زیرا پس از طلاق والدینش، به همراه مادرش جودیت به پاریس نقل مکان نموده بود. مادر او در فرانسه با یک وکیل قدرتمند لهستانی -آمریکایی به نام ساموئل پیسار ازدواج می نماید.

زندگی در فرانسه باعث شده است که او همچنان با سیاستمداران، روزنامه نگاران و مشعل داران فرهنگ فرانکوفون (به مجموعه افراد، دولت ها و حکومت هایی گفته می گردد که زبان آن ها فرانسه است) احساس دوستی زیاد بکند. او در پاریس در مدرسه ای دو زبانه به تحصیل پرداخت.

سابقه کار بلینکن و حمایت از مداخله نظامی در سایر کشورها

بلینکن سابقه زیادی در سیاست خارجی دارد و ورود وی به این عرصه را باید سال های پایانی دهه 1990 دانست.

بر همین اساس بلینکن از سال 1994 تا 2001 در شورای امنیت ملی آمریکا حضور داشته و همچنین از سال 1999 تا 2001 به عنوان مشاور ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور اروپا و کانادا فعال بوده است.

آشنایی نزدیک بلینکن با بایدن از سال 2002 شروع شد. در سال 2002 وی به عنوان مدیر دفتر کمیته روابط خارجی سنا منصوب شد و تا سال 2008 در این سمت بود. در سال 2008 وی در کمپین انتخاباتی بایدن حضور داشت و عضوی از تیم انتقالی اوباما-بایدن بود.

از سال 2009 تا 2013 وی به عنوان معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در خدمت اوباما بود. در این مدت وی در طراحی استراتژی آمریکا در قبال افغانستان، پاکستان و ایران فعالیت داشت.

وی همچین از طراحان اصلی استراتژی آمریکا در قبال سوریه بود. در 7 نوامبر 2014 اوباما اعلام نمود که بلینکن را نامزد معاونت وزارت خارجه می نماید. وی با 55 رأی موافق در برابر 38 رأی مخالف از سنا به این مقام رسید.

بلینکن در سابقه خود زمانی که در شورای امنیت ملی تحت رهبری اوباما و به عنوان معاون وزیر امور خارجه فعالیت داشت از مشارکت قوی تر ایالات متحده در جنگ سوریه حمایت می کرد و به ویژه با رئیس خود، بایدن، برای حمایت از مداخله مسلحانه در لیبی به اختلاف نیز خورد.

بلینکن در سال 2015 نیز از حمله ائتلاف سعودی به یمن حمایت نموده بود.

بلینکن در زمان فعالیتش در شورای امنیت ملی دولت اوباما همچنین به عنوان معاون وزیر خارجه، همیشه خواهان مداخله بیشتر ایالات متحده در درگیری های سوریه بود و همانطور که اشاره شد حتی با رئیس خود بایدن در موضوع حمایت از مداخله مسلحانه در لیبی اختلاف نظر پیدا کرد.

او همچنین از حامیان جو بایدن در موضوع حمله ایالات متحده به عراق در سال 2003 میلادی بود. بلینکن همچنان معتقد است که دیپلماسی باید با قدرت بازدارندگی تکمیل گردد و می توان از نیروی نظامی به عنوان یک وسیله ضروری برای داشتن یک دیپلماسی مؤثر استفاده کرد.

بلینکن می گوید: در سوریه ما توانستیم با فعالیت هایمان از ایجاد عراقی جدید جلوگیری کنیم.

حمایت از چند جانبه گرایی

روابط تونی بلینکن با اروپا، رابطه ای عمیق و شخصی است، او به متحدان پیمان تجاری ترانس آتلانتیک آمریکا باور دارد.

بلینکن یک بار در سال 2016 در مصاحبه با مجله شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود: به زبان خیلی ساده، دنیا برای مردم آمریکا امن تر است به ویژه وقتی درهمه جا دوستان، شرکا و متحدانی داشته باشد.

او اروپا را یک شریک حیاتی برای آمریکا می داند و برنامه های دولت ترامپ در کاهش شمار سربازان آمریکا در آلمان را به عنوان اقدامی احمقانه، کینه تورزانه و یک استراتژی بازنده نکوهش نموده است.

بلینکن درباره سیاست های ترامپ گفته است: او ناتو را ضعیف می نماید، به ولادیمیر پوتین یاری می نماید و به آلمان، مهمترین متحد ما در اروپا آسیب می رساند.

او در خصوص موضوعات مهم در حوزه سیاست خارجی (از جمله تروریسم، تغییرات آب و هوایی، همه گیری ویروس کرونا، تجارت بین الملل، رابطه با چین و توافق هسته ای ایران) این موضوع را بارها تکرار نموده است که ایالات متحده باید با متحدانش در چارچوب معاهدات و مقررات سازمان های بین المللی کار کند.

بلینکن همچنین رهبری ایالات متحده در نهادهای چندجانبه را ضروری می داند. او در اوایل امسال اعلام نمود که هنوز هم، حتی در بعضی موضوعات بیش از گذشته، تعامل و رهبری آمریکا نوعی تضمین برای فعالیت ها است.

بلینکن و ایران

بلینکن در ماه اوت گذشته در مجمع امنیتی آسپن سخنرانی و از توافق هسته ای دفاع کرد. وی در پاسخ به این سوال که اگر بایدن رئیس جمهور گردد در مقابل ایران چه برخوردی خواهد داشت گفت: اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگشت، برای ادامه توافق هسته ای و مستحکم تر کردن و طولانی تر شدن آن کوشش می گردد.

وی سپس تاکید نمود که در این صورت آمریکا از تعهد مجدد خود به دیپلماسی استفاده می نماید و با متحدانش همکاری خواهد داشت تا توافق هسته ای را مستحکم تر و طولانی تر نمایند.

بلینکن همچنین گفته بود با این شرایط آمریکا می تواند موقعیت بهتری داشته باشد تا به طور مؤثری علیه دیگر فعالیت های بی ثبات نماینده ایران اقدام کند چرا که وی معتقد است که بار دیگر به جای جدا شدن از شرکای آمریکا با آن ها متحد خواهند شد.

نکته پایانی

این نکته مهم است که تفاوت چندانی میان سیاست های بلینکن و سیاست خارجی دولت ترامپ نیست. حمایت از جنگ افروزی در عراق و سوریه تنها نمونه ای کوچک از سابقه وزیر خارجه جدید آمریکا است. عملکرد او نشان می دهد که وی نیز همانند ترامپ به استراتژی اول آمریکا اعتقاد دارد اما این استراتژی را با روشی متفاوت از ترامپ اجرا می نماید.

همین نکته نشان می دهد که وی با شروع کار خود ابتدا به متحدان قدیمی آمریکا نزدیک شده و سپس به دنبال دیکته کردن نظرات کاخ سفید بر آنها خواهد بود. شاید بلینکن در ظاهر از چند جانبه گرایی حمایت کند اما منظور وی از این رویکرد، چند جانبه گرایی است که در آن آمریکا حرف پایانی را بزند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 704

به "آنتونی بلینکن؛ اوبامای کوچک هوادار چند جانبه گرایی و مداخله نظامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتونی بلینکن؛ اوبامای کوچک هوادار چند جانبه گرایی و مداخله نظامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید