کرونا و افت پژوهش دانشگاهی، 3 مشکل اصلی که در شرایط کرونا گریبان پژوهش دانشگاهی را گرفت چیست؟
به گزارش دکترای اقتصاد، با اعتراض دانشجویان تحصیلات تکمیلی و روشن شدن شرایط در سرانجام نخستین ترم مجازی، نگرانی از افت پژوهش دانشگاهی در زمان کرونا تشدید شد. با آنالیز 3 مشکل فعلی گریبان گیر پژوهش، تدابیر وزارت علوم برای جلوگیری از افت پژوهش دانشگاهی را جویا شده ایم.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مقاطع تحصیلی در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، رویکرد دانشگاه جامعه محور در سال های اخیر مورد توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.
یکی از ارکان پیاده سازی این هدف، پژوهش دانشگاهی است که با تکیه بر شناسایی نیازهای روز و برطرف کاستی های جامعه انجام شوند که البته هیچ گاه جهت پژوهش در دانشگاه ها بدون مشکل نبوده است.
اما ورود غافل گیر نماینده ویروس کرونا به ایران به تبع از دیگر کشورهای دنیا، شرایط پژوهش در دانشگاه ها را پیچیده تر از گذشته کرد؛ تا جایی که با شنیده شدن صدای اعتراض و گلایه دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و روشن تر شدن شرایط در سرانجام نخستین ترم مجازی کرونایی، نگرانی ها از افت پژوهش دانشگاهی در ایام کرونا تشدید شد.
*3 مشکل اصلی که در شرایط کرونا گریبان پژوهش دانشگاهی را گرفت
یکی از مسائل همیشگی بخش پژوهش کمبود منابع مالی یا هزینه کرد منابع مالی مخصوص به پژوهش در دیگر بخش های به ظاهر ضروری تر است؛ در شرایط فعلی که مسائل مالی کشور در اثر تشدید تحریم های مالی و سیاسی، چندین برابر شده است، بخش پژوهش هم بیش از سایر بخش ها تحت فشار قرار گرفته است.
همچنان که بابک شکری، معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی یکی از 3 مشکل اصلی که در شرایط کرونا گریبان پژوهش دانشگاهی را گرفته و پژوهش در دانشگاه ها را تهدید می نماید، منابع مالی می داند.
وی در این باره گفت: پیش از این هم شاهد بودیم که در بسیاری از مواقع، بودجه های پژوهشی صرف امور جاری می شوند و در حال حاضر در نتیجه شرایط مالی کشور این وضع تشدید شده است. از این رو بخش پژوهش با مشکل کاهش اعتبار روبرو است.
شکری اضافه نمود: عامل دیگری که امروز بخش پژوهش دانشگاهی را تهدید می نماید، کرونا و کاهش حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها است؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ارکان اصلی پژوهش در دانشگاه ها محسوب می شوند و کمرنگ شدن حضور خبرنگارانن در دانشگاه ها در ماه های اخیر به پژوهش دانشگاهی ضربه وارد نموده است.
وی اضافه نمود: مشکل جدی دیگر بخش پژوهش در دانشگاه ها در شرایط فعلی، سختی تامین تجهیز و مواد مصرفی موردنیاز در آزمایشگاه ها است؛ زیرا در ماه های اخیر با تشدید فشار تحریم ها و مسائل مالی مسائل بیشتری در تامین آنها برای دانشجویان و اساتید کشور ایجاد شده است.
*کرونا تاثیر نامطلوبی بر پژوهش در دانشگاه ها داشته است
محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم معتقد است که کرونا تاثیر نامطلوبی بر پژوهش در دانشگاه ها داشته است.
وی درباره تاثیر کرونا بر پژوهش در دانشگاه ها شرح داد: یکی از آثار کرونا بر فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها را می توان در کاهش تعداد پروژه های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه دید. پروژه های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه که اساتید به دانشگاه می آورند، بخشی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها را ایجاد می نمایند و کاهش این پروژه ها بر دیگر فعالیت های دانشگاه ها هم اثرگذار خواهد بود.
فتوحی فیروزآباد با اشاره به دیگر ابعاد کاهش فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها، گفت: کاهش فعالیت های پژوهشی و عملی اثر مستقیم بر خروجی علمی دانشگاه ها دارد؛ طبیعی است که کاهش فعالیت های پژوهشی به کاهش انتشار مقاله منجر می گردد و همچنین شاهد کم شدن ابعاد مختلف کارایی دانشگاه در جامعه باشیم.
*تمام کوشش مان این است که پژوهش دانشگاهی به دلیل کرونا افت نکند
در نهایت خبرنگار فارس این موضوع را از مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کرد تا از تدابیر این وزارتخانه برای جلوگیری یا پیشگیری از افت پژوهش دانشگاهی در شرایط کرونا آگاه گردد.
غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که این وزارتخانه چه برنامه ای برای حمایت از پژوهش دانشگاهی در ترم جاری دارد؟ اظهارداشت: تمام کوشش ما بر این است که پژوهش در دانشگاه ها به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش ها افت نکند.
وی اضافه نمود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار دارد که همه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در بحث تحقیقات حتی قوی تر از قبل عمل نمایند؛ ممکن است شاید آموزش در ترم مجازی قدری سبک تر شده باشد اما پژوهش می تواند گسترده تر و بیشتر صورت گیرد؛ زیرا اصولا رعایت پروتکل های بهداشتی درباره ویروس کرونا در پژوهش آسان تر از آموزش است. آزمایشگاه های تحقیقاتی عموما پر مراجعه نیستند و در یک آزمایشگاه ممکن است 2 تا 4 نفر با رعایت پروتکل های بهداشتی و زیر نظر استاد راهنما کار خود را دنبال نمایند.
رحیمی شعرباف گفت: از این رو معتقدیم که پژوهش و تحقیقات باوجود کرونا کاملا قابل انجام است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار دارد که همه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در بحث تحقیقات حتی قوی تر از قبل عمل نمایند.
وی گفت: به زودی نامه ای به دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور ابلاغ می گردد که بار دیگر بر موضوع پیگیری پژوهش در ترم جاری تاکید خواهد شد؛ در این نامه از دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور خواسته خواهد شد که آزمایشگاه ها و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی حتی بیشتر و گسترده تر از قبل دنبال شوند.
منبع: فارس
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا