شروع شیب تند راه اندازی مزارع مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان با جهش 3 برابری فراوری میگو در خوزستان

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر کل شیلات خوزستان در اولین نشست ملی علمی - تخصصی نرسری میگو وانامی گفت: راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان با شیب تند ناشی از انگیزه مضاعف و استقبال تولیدکنندگان است.

شروع شیب تند راه اندازی مزارع مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان با جهش 3 برابری فراوری میگو در خوزستان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ازخوزستان، فتح اله ابوعلی، مدیر کل شیلات خوزستان در این نشست که با موضوع نقش نرسری در ارتقا ایمنی زیستی و پیشگیری از بیماری ها، افزایش فراوری و توسعه پایدار در محل پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، ضمن قدردانی و تشکر از عملکرد شایسته فراورینمایندگان زحمتکش مجتمع میگوی چوئبده آبادان، این مجتمع را پیشگام فراوری میگو در کشور اعلام و بر ضرورت استفاده از تکنولوژی و دانش روز در صنعت میگو پروری برای حفظ جایگاه فعلی تاکید نمود.

وی به تاریخچه و موقعیت جغرافیایی این مجتمع اشاره کرد و گفت: این مجتمع در 56 کیلومتری جنوب شرقی جزیره آبادان قرار گرفته است و طرح پایلوت پرورش میگو، برای اولین بار در کشور در شرق رودخانه بهمنشیر (منطقه قفاس) در سال 71 شروع شد.

ابوعلی، از جمله ظرفیت های مهم مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان را دسترسی آسان به گمرکات، ناوگان ریلی، بندری و فرودگاه بین المللی آبادان، جهت صادرات محصولات فراوریی، مجاورت با منطقه آزاد تجاری اروند مطرح نمود.

مدیر کل شیلات خوزستان در ادامه اضافه کرد: این مجتمع با 9 مرکز تکثیر میگو و 13 کارگاه عمل آوری و بسته بندی آبزیان نیز مجاورت دارد.

ابوعلی، ظرفیت اشتغالزایی مستقیم در این مجتمع را 5 هزار نفر خواند و یادآورشد: اندازه فراوری در این مجتمع در سال گذشته 227 تن بوده است و سال جاری با رشد بیش از 3 برابری به 691 تن رسیده است و در سال آینده فراوری یکهزار و پانصد تن میگو پیش بینی می گردد.

وی در مورد تعداد مزارع موجود در این مجتمع گفت: در سال 71 این مجتمع با یک مزرعه راه اندازی شد و پس از فراز و نشیب های زیاد طی سال های متمادی، سال جاری به 27 مزرعه فعال و با رشد 2 برابری سطح زیرکشت نسبت به سال گذشته به 330 هکتار رسیده است.

*راه اندازی مزارع و مراکز با شیب تند ناشی از انگیزه مضاعف فراورینمایندگان*

مدیر کل شیلات خوزستان، راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش میگو با شیب تند را ناشی از استقبال و انگیزه مضاعف فراورینمایندگان به علت پیگیری های صورت پذیرفته جهت برطرف موانع فراوری دانست و گفت: پیش بینی می گردد در سال آینده تعداد مزارع فعال در این مجتمع از 27 به 45 قطعه برسد.

این مقام مسئول، مهم ترین چالش ها و مسائل موجود در بخشی از این مجتمع را رکود و تعطیلی مراکز تکثیر، انباشتگی سود و جرایم بانکی مربوط به بدهی های معوق واحدهای فراوریی غیبرطرفال، عدم وجود تشکل منسجم بهره برداران و فرسودگی زیرساخت ها بیان نمود.

*برگزاری 160 بازدید مشترک کارشناسان شیلات و دامپزشکی از مجتمع*

ابوعلی، در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری 160 بازدید مشترک کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان در فصل پرورش میگو در سال 1400 از مزارع پرورشی فعال در مجتمع با هدف نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل های فنی - بهداشتی اطلاع داد و مهم ترین اقدامات اداره کل شیلات استان در راستای راه اندازی مجدد مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان را ابلاغ و نظارت بر رعایت تقویم مجاز ذخیره سازی بچه میگو در استان، تنظیم و ابلاغ فلوچارت فنی - بهداشتی و مدیریتی پرورش در مجتمع، لایروبی کانال های اصلی آبرسان C3 و C4، احیا و راه اندازی مجدد مراکز تکثیر در سطح استان پس از 3 سال رکود مطرح نمود.

مدیرکل شیلات خوزستان، در ادامه با اشاره به منظره رونق و توسعه صنعت میگو در استان، بیان داشت: ترویج استفاده از آبهای نامتعارف در صنعت میگوپروری، در دستور کار است و در راستای توسعه صنعت میگو پروری در استان، ایجاد مجتمع های 6 هزار هکتاری بوطاهری و مجتمع 395 هکتاری میگوی هندیجان تعریف شده است.

ابوعلی، با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر این نشست ها توضیح داد: امروز شروع حرکت جدیدی در حوزه تحقیقات و رشد و توسعه پرورش میگو در کشور ثبت شده است.

وی درخصوص طرح نرسری نیز گفت: این طرح یک نسخه واحد برای نجات از بیماری لکه سفید در منطقه ها مختلف کشور نیست بلکه راهکاری جهت کنترل و فعالیت و فراوری پیروز در کنار بیماری مطرح شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان، ادامه داد: در طرح نرسری خسارت های وارده به صنعت پرورش میگو به حداقل می رسد و در استان خوزستان به ویژه در مجتمع چوئبده آبادان با توجه به نوسانات دمایی و سوابق بیماری در این منطقه این طرح حیاتی و ضروری ارزیابی شده است.

وی، تدوین ضوابط برای طرح نرسری را مهم دانست و بیان نمود: این اقدام باید براساس شرایط اقلیمی متفاوت همه استان های کشور لحاظ گردد نه صرفا ضوابط خشکی که منحصر به یک منطقه خاص است.

این مقام مسئول، تکمیل فعالیت های تحقیقات در این طرح را الزامی خواند و گفت: انتظار می رود فراوری نمایندگان نیز با مطالعه و دانش تخصصی در این حوزه فعالیت نمایند.

*شیلات در خوزستان، جزو 10 محور اولویت دار توسعه استان*

ابوعلی، با بیان اینکه شیلات در خوزستان، جزو 10 محور اولویت دار توسعه استان مطرح شده است اظهار داشت: قطعا کلیه ادارات دولتی، مراکز تحقیقاتی، بانک های تخصصی و مسئولان استانی و کشوری در کنار فراوری نمایندگان قرار دارند و مسائل و موضوعات مطروحه به جد آنالیز و پیگیری خواهند شد.

در بخش پایانی این نشست بعلاوه از 5 فراوری نماینده برتر پرورش میگوی استان خوزستان، آقایان عزیزالله برون، داود احمد زاده، علی بحرانی، عادل حمید و قباد ابوالعباس با اهدای لوح سپاس تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

شایان ذکر است، رئیس موسسه تحقیقات شیلاتی کشور، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، مدیر کل دامپزشکی استان، مدیر کل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران، محققان، فراورینمایندگان و جمعی از صاحب نظران از دیگر سخنرانان حاضر در این نشست تخصصی بودند و در بخش های مختلف با ارائه گزارشاتی از شرایط پرورش میگو و طرح نرسری راهکارهای پیشگیری از بیماری لکه سفید را مطرح نمودند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1270

به "شروع شیب تند راه اندازی مزارع مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان با جهش 3 برابری فراوری میگو در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع شیب تند راه اندازی مزارع مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان با جهش 3 برابری فراوری میگو در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید