اولویت های تولید دارو با اتکا به توان داخلی تعیین شد

به گزارش دکترای اقتصاد، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تامین نیازهای دارویی و درمانی در کشور با استفاده از توان تخصصی داخلی است. این کار پس از نیازسنجی و معین اولویت ها انجام می شود.

اولویت های تولید دارو با اتکا به توان داخلی تعیین شد

به همین دلیل نیز ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از انجام تحقیقات و با تاکید بر نیازهای کشور بسته ای 10 ساله به ارزش بیش از 4 هزار میلیارد تومان برای تامین نیازهای کشور به داروهای زیستی، شیمیایی و حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی ارائه کرده است.

این کار با هدف تامین بازار داخلی با اتکا به توانمندی تخصصی و دانشی جوانان و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری اجرایی می شود تا کشور از بازار واردات بی نیاز و خودکفا شود. ضرورت این کار در روزهای بحرانی چون شیوع بیماری کرونا و اعمال تحریم ها بیشتر خود را نشان می دهد.

البته این پروژه یکی از طرح های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای ارتقای حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی است. از دیگر اقدامات می توان به انعقاد قراردادهای حمایتی از 5 طرح در حوزه تولید کیت و تجهیزات، تولید فرآورده بیولوژیک استراتژیک و تاسیس شتاب دهنده حوزه کیت های تشخیصی انسانی و تولید داروی پیشرفته پرکینرا برای درمان روماتیسم بچه ها به عنوان دومین تولیدکننده این دارو در جهان اشاره کرد.

یکی از اقلام راهبردی و حیاتی در کشور، دارو و تجهیزات درمانی است. نبود یا کمبود آنها می تواند کشور را با بحران ها و چالش های جدی روبرو کند. تامین آنها از بازار جهانی نیز با اما و اگرهای زیادی همراه است و می تواند رد مواقع نیاز و بحران دست مدیران کشور را خالی بگذارد. به همین دلیل بهترین و مطمئن ترین راه برای پاسخ دادن به این نیازها، اتکا به دارایی های فکری و انسانی کشور است.

بر همین اساس، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری دیگر بازیگران دولتی و تخصصی، در تکاپو است تا در این راه ، یاری گر نظام بهداشت و درمان کشور باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1289

به "اولویت های تولید دارو با اتکا به توان داخلی تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت های تولید دارو با اتکا به توان داخلی تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید