رابطه استرس و سلامت پوست

به گزارش دکترای اقتصاد، تقریباً همه ما درجه ای از استرس را در زندگی روزانه خود تجربه می کنیم. در بعضی موارد استرس مثبت است و یاری می نماید کارها و تکالیف خود را انجام دهیم، اما استرس مزمن بر سلامت جسمی و روحی ما اثر می گذارد و سبب بروز عوارض جانبی می گردد.

رابطه استرس و سلامت پوست

تاثیر استرس بر پوست

می گویند پوست ما افشانماینده حالات و وضع روحی و روانی ماست، به طوری که در دوران پراسترس و پرتنش که به طور طبیعی در زندگی همه افراد پیش می آید، پوست مان پژمرده و تیره به نظر می رسد و آثار خستگی بر آن قابل مشاهده است، اما اتفاق بدتر زمانی می افتد که دوره های پراسترس در زندگی مان طولانی بگردد که حاصل آن ریزش منطقه ای مو یا بروز آثار پیری و چین و چروک بر پوست خواهد بود که شاید جبران آن به سادگی و در کوتاه مدت ممکن نباشد.

واقعیت آن است که به طور عادی پوست و موی ما در معرض انواع آسیب ها و آلودگی های محیطی از نور خورشید گرفته تا آلاینده های محیطی و در بعضی افراد اثرات منفی ناشی از مصرف سیگار و الکل قرار گرفته است.

استرس می تواند سیستم های دفاعی طبیعی بدن که آسیب پذیری نسبت به این عوامل را کاهش می دهد، تضعیف کند و به این ترتیب فرایند ترمیم نمایند گی پوست با اختلال روبرو می گردد که حاصل آن تخریب بافت پوست و مو و ظاهر شدن نشانه های پیری زودرس روی پوست است.

اما نکته مهم در این میان باورهای اشتباهی است که در ارتباط با آثار استرس بر پوست و مو قابل مشاهده است که دکتر مسعود داوودی، متخصص بیماری های پوست و مو درباره آنها چنین شرح می دهد: استرس می تواند به ریزش سکه ای یا منطقه ای مو منجر گردد، اما در سفید شدن موها برخلاف تصور عامه نقشی ندارد، بلکه ریزش موهای تیره تر پوست که در روبروه با تنش ها آسیب پذیرتر است، باعث به چشم آمدن بیشتر موهای سفید شخص می گردد.

از سوی دیگر برخلاف تصور بسیاری که جوش های ایجاد شده روی صورت شان را ناشی از عوامل عصبی می دانند، استرس می تواند جوش ها را همانند بعضی از بیماری های پوستی تشدید کند، ولی این اتفاق برای افرادی می افتد که مستعد ابتلا به آکنه هستند و به خودی خود عامل بروز جوش و آکنه روی پوست نیست.1

استرس، عامل بروز یا تشدید آلرژی پوستی
افراد زیادی هستند که هنگام بروز عصبانیت، ناراحتی و اضطراب علائمی چون کهیر، خارش و آلرژی های پوستی را بروز می دهند. چنین تظاهراتی به این معناست که اگر بیمار مبتلا به اگزما یا حساسیت پوستی دچار استرس گردد، بیماری اش بیش از پیش شعله ور خواهد شد.

بر این اساس متخصصان پوست به تمام افرادی که در برخورد با استرس دچار حساسیت، کهیر یا حتی آکنه های چرکی می شوند، توصیه می نمایند برای مدتی و تا خارج شدن از شرایط استرس، از خوردن خوراکی های چرب، شیرین و محرک پرهیز نمایند.

بعلاوه این محققان برای کاهش عوارض استرس بر پوست به تمام افراد و بخصوص افراد مستعد بروز آلرژی های پوستی یا آکنه توصیه می نمایند که در همه فصل های سال برای کاهش اثرات استرس بر پوست شان از ضدآفتاب استفاده نمایند البته استفاده از ماسک های خانگی با استفاده از انواع میوه ها نیز در کاهش اثرات استرس بر پوست می تواند موثر باشد.1

خشکی پوست
اگر استرس داشته باشید، احتمالا آب کافی نمی نوشید و به جای آن از نوشابه یا نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده می کنید و همین باعث می گردد پوست تان مانند کاغذ چروکی به نظر برسد.

برای درمان آن، اول از همه باید روزی 8 لیوان (یا بیشتر) آب بنوشید. می توانید برای افزایش آنتی اکسیدان های سالم، چای سبز بنوشید و از میوه ها و سبزیجاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، چغندر و کرفس که آب زیادی دارند، بهره ببرید.

برای آبرسانی به پوست می توانید از سرم های حاوی اسید هیالورونیک بهره ببرید. اسید هیالورونیک به طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد و می تواند هزار برابر وزنش آب نگه دارد. این ماده رطوبت هوا را هم جذب می نماید و درنتیجه به سرعت پوستی درخشان و باطراوت را برای تان به ارمغان می آورد.2

آکنهاسترس مشکلاتی از قبیل آکنه، پسوریازیس و اگزما پوستی را تشدید می نماید. استرس، باعث آزادسازی کورتیزول (هورمون استرس) می گردد. کورتیزول هورمون های دیگر بدن را از بین می برد و باعث بروز آکنه در صورت یا بدن می گردد. استرس بعلاوه تعادل بین باکتری های مفید و مضر روده را از بین می برد که این اتفاق تأثیر خودش را به صورت بروز آکنه در پوست نشان می دهد.

برای کاهش استرس، تنفس عمیق را تمرین کنید. یک نفس عمیق بکشید و شُش هایتان را پُر از هوا کنید، چند ثانیه هوا را نگه دارید و بعد به آرامی آن را به وسیله دهان خارج کنید. نوشیدن آب به میزان زیاد و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل هم بسیار مهم است، چون اگر بدن به خوبی تغذیه نگردد، نمی تواند استرس را کنترل کند. میوه، سبزی و پروتئین هایی مثل گوشت هم برای کاهش استرس بسیار مفیدند زیرا بین باکتری های مفید و مضر روده تعادل برقرار می نمایند و در کاهش قند خون مؤثرند.2

استرس دامن ناخن ها هم می گیرد
اگر عادت به جویدن ناخن هایتان دارید یا هنگامی که عصبی هستید با ناخن هایتان روی میز ضربه می زنید، بدانید که این کار می تواند باعث بدشکل شدن ناخن ها و ایجاد خط هایی عمودی روی سطح آنها گردد. به بیان دیگر بسیاری از افرادی که از بدشکل بودن ناخن های خود شکایت دارند، نمی دانند بدرفتاری ناشی از استرس باعث به وجود آمدن این مشکل برای ناخن هایشان شده است.

اما متخصصان توصیه می نمایند که این افراد در طول دوران درمان استرس، همواره ناخن های خود را کوتاه نگه دارند تا عادت جویدن و ضربه زدن با آنها به مرور زمان از سرشان بیفتد. بعلاوه ورزش کردن، پرهیز از حمام آب داغ و مرطوب کردن پوست اطراف ناخن ها می تواند تا حد زیادی باعث کنترل استرس و کاهش عوارض ناشی از آن بر ناخن ها گردد.3

چروک های ریز
هورمون کورتیزول قندخون را افزایش می دهد. بالارفتن قندخون باعث می گردد رشته های پروتئینی به نام کلاژن و الاستین که مسوول حالت ارتجاعی و انعطاف پوست هستند، آسیب ببینند. به این ترتیب به مرور زمان پوست کم کم دچار چروک های ریز می گردد. از سوی دیگر استرس باعث می گردد تا به طور ناخودآگاه عضلات صورتتان را منقبض نگه دارید و انقباض طولانی مدت این عضلات هم به ایجاد چین و چروک های بیشتر می انجامد.

چاره چیست؟ برترین راه مبارزه با چین و چروک های پوستی پیشگیری از تشکیل آنهاست. کاستن از استرس روزمره با روش های مختلف و تمرین آزاد کردن عضلات صورت و بدن با روش هایی مانند تمرکز و یوگا می تواند به بازشدن اخم های شما یاری کند، اما اگر دچار چین و چروک های پوستی هم شده اید، با استفاده از کرم هایی که حاوی رتینول و آنتی اکسیدان ها و بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، می توانید کلاژن سازی پوستتان را تحریک کنید و تا حدی به بهبود اوضاع امیدوار باشید.

راه سریع تر از بین بردن چین و چروک های پوستی، البته به صورت موقت، استفاده از بوتاکس برای فلج کردن عضلات یا پرنماینده های مختلف برای پر کردن چین و چروک هاست که البته این دو روش باید حتما تحت نظر پزشک انجام شوند.3

صورت سرخ و برافروخته
وقتی استرس دارید، تنفس تان بریده بریده می گردد و حتی شاید به خودتان بیایید و ببینید برای چند ثانیه نفس تان را حبس نموده اید. این کار می تواند موجب سرخی و برافروختگی صورت تان گردد.

اکسیرهای آرامش بخشی را که حاوی بابونه و نعناع هندی هستند، استنشاق کنید تا استرس تان کم گردد. حتی می توانید خاطرات شادتان را مرور کنید تا فکر تان بازتر و آرام تر گردد. کار ساده ای است، اما برای کاهش استرس واقعا اثربخش است.2

موهای خاکستری
اگر موهایتان خاکستری و سفید هستند، استرس هم می تواند با متوقف کردن فراوری ملانین در موهای شما، خاکستری شدن شان را سرعت ببخشد. بعلاوه به مرور زمان موها را نازک تر هم می نماید.

برای جلوگیری از این فرایند، درباره مصرف بیوتین (ویتامین B7) یا ویتامین B با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این مواد موها را قوی تر می نمایند. می توانید از شامپوهای حاوی پروتئین هم بهره ببرید تا سفید شدن مو را به تأخیر بیندازید.2

پینوشتها

1.www.asriran.com

2.www.chetor.com

3.www.saednews.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1234

به "رابطه استرس و سلامت پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه استرس و سلامت پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید