راهنمای خرید؛ سهام سرخابی ها را چگونه بخریم؟

به گزارش دکترای اقتصاد، با وجود مشخص شروط 5 گانه فرابورس برای عرضه سهام سرخابی ها روز گذشته سازمان خصوصی سازی یک گام جلوتر گذاشت و با بیان اینکه این واگذاری 15 اسفند انجام خواهد شد اظهار داشت: علاقه مندان برای مشارکت در افزایش سرمایه استقلال و پرسپولیس نسبت به دریافت کد سهامداری به وسیله سامانه سجام اقدام نمایند، این احتمالا به معنای آن است که عرضه سهام سرخابی ها طبق اعلام قبلی در 15 اسفند ماه انجام خواهد شد.

راهنمای خرید؛ سهام سرخابی ها را چگونه بخریم؟

به گزارش همشهری، روز یکشنبه در پی نشست هیأت مدیره فرابورس و مشخص شروط 5 گانه برای عرضه سهام سرخابی ها و بعلاوه سخنان حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی که از بروز مقاومت هایی بر سر واگذاری سهام سرخابی ها سخن گفته بود شائبه لغو واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال تقویت شد. واگذاری سهام این دو باشگاه در طول 2 دهه گذشته بار ها در مرحله نهایی، به در بسته خورده، بعضی بر این باورند به علت مقاومت هایی که برسر واگذاری سهام این باشگاه ها وجود دارد عرضه سهام آن ها تقریبا غیرممکن است. با وجود این سازمان خصوصی سازی در اطلاعیه ای گفت: افزایش سرمایه سرخابی ها به مقدار 50 درصد سرمایه ثبتی آن 2 باشگاه در یکشنبه هفته آینده مصادف با میلاد امام حسین (ع) انجام خواهد شد. این اطلاعیه امید ها را برای واگذاری سهام سرخابی ها را بیشتر کرد به ویژه آنکه رئیس سازمان خصوصی سازی قبلا تلویحا تهدید به استعفا نموده و گفته بود: یا این اتفاق 15اسفند رخ می دهد یا من دیگر در سازمان خصوصی سازی نخواهم بود.

نحوه واگذاری چگونه است

قبلا سازمان خصوصی سازی اعلام نموده بود واگذاری سهام این دو باشگاه به وسیله مشارکت در افزایش سرمایه به روش صرف سهام و به وسیله بازار پایه فرابورس انجام خواهد شد؛ بنابراین چنانچه این واگذاری طبق وعده تازه سازمان خصوصی در 15 بهمن انجام گردد این واگذاری به همان شیوه اعلام شده انجام خواهد شد با این حال سهامدارانی که می خواهند در این واگذاری مشارکت نمایند باید 2 چیز یعنی اینکه صرف سهام و بازار نارنجی چیست را بدانند و در عین حال هوادارانی که هنوز کد سهامداری ندارند باید بدانند که چگونه می توانند کد سهامداری دریافت نمایند.

صرف سهام چیست؟

شرکت های بورس از روش های مختلفی برای افزایش سرمایه خود استفاده می نمایند که یکی از آن ها صرف سهام نام دارد. در این روش، شرکت مبلغی مازاد بر ارزش اسمی سهام خود را از خریداران دریافت می نماید. ارزش اسمی سهام هر شرکت 100 تومان است. در روش صرف سهام شرکت می تواند مبلغی بیش از این مقدار را دریافت و برای یاری به توان اقتصادی خود به حساب های اندوخته خود واریز کند. در واقع مابه التفاوت ارزش اسمی و وجوه دریافتی مازاد بابت فروش سهام نو، صرف سهام گفته می گردد به این ترتیب متقاضیان خرید سهام پرسپولیس و استقلال باید مبلغی بیش از 100 تومان را به ازای هر سهم، برای خرید سهام این شرکت ها پرداخت نمایند که رقم دقیق تر آن ظرف روز های آینده از سوی سازمان خصوصی سازی اعلام خواهد شد.

بازار پایه چیست؟

سهام سرخابی ها باید به وسیله تابلوی نارنجی بازار پایه عرضه گردد. فرابورس ایران از 4 بازار اول، دوم، سوم و بازار پایه تشکیل شده که بازار پایه خود به 3 تابلوی زرد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی می گردد. عرضه سهام در بازار های اول و دوم منوط به رعایت یک سری استاندارد ها ازجمله مقدار سرمایه و سودآوری آن شرکت هاست، اما این استاندارد ها در بازار پایه وجود ندارد بر این اساس می توان گفت در بازار پایه فرابورس سهام شرکت هایی داد و ستد می گردد که ریسک اقتصادی زیادی دارند. طبق قوانین بازار پایه ریسک شرکت های حاضردر بازار پایه خود مشتمل بر 3 بخش است. بازار قرمز شامل شرکت هایی است که بیشترین ریسک را دارند و بازار زرد ریسک کمتری نسبت به بازار قرمز دارند و حد وسط آن نیز شرکت هایی هستند که در بازار نارنجی فعالند.

چگونه کد سهامداری بگیریم؟

افرادی که قصد خرید سهام شرکت های پرسپولیس و استقلال را دارند باید ابتدا کد سهامداری دریافت نمایند. کد سهامداری یک شناسه است که به صورت منحصر برای هر فرد صادر می گردد. این کد عملکردی مشابه کدملی دارد. یعنی هر شخص حقیقی یا حقوقی یک کد بورسی منحصر به خود دارد که در بورس با این شناسه شناخته می گردد. تمام معاملات و دارایی های شخص سهامدار در همین کد سهامداری ثبت و نگهداری می گردد. از 2 سال پیش امکان دریافت کد سهامداری به صورت مجازی فراهم شده، کافی است سهامداران به سامانه سجام مراجعه نمایند و بعد از تأیید مدارک هویتی شان و پر کردن فرم های مربوط به صورت مجازی احراز هویت شوند و کد سهامداری دریافت نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1419

به "راهنمای خرید؛ سهام سرخابی ها را چگونه بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید؛ سهام سرخابی ها را چگونه بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید