ریزش بیشتر قیمت نفت در راه است؟

به گزارش دکترای اقتصاد، قیمت نفت برنت هفته جاری که ابرهای تیره دورنمای تقاضا و عرضه را در بحبوحه افزایش موارد جدید ابتلا به کووید 19 در اروپا و آمریکا پوشاندند، به پایین 40 دلار در هر بشکه سقوط کرد.

ریزش بیشتر قیمت نفت در راه است؟

به گزارش خبرنگاران، جان کمپ، مقاله نویس رویترز روز سه شنبه گزارش داد صندوقهای پوشش ریسک هفته گذشته به حد کافی نفت فروختند تا خرید هفته پیش از آن را که قیمتها را در حدود 40 دلار در هر بشکه حمایت نموده بود، جبران نمایند. اما اکنون ظهور مجدد کووید 19 نگرانیها نسبت به مضاعف شدن رکود در دو بازار کلیدی را برانگیخته و نگرش نسبت به نفت خام را تغییر داده است.

در این بین، شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی دوشنبه هفته جاری پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت تا هشت سال دیگر به پیک خواهد رسید. این جدیدترین پیش بینی از مجموعه پیش بینی های بدبینانه است که به پاندمی کووید 19 به عنوان عامل معین نماینده در ترندهای آینده اشاره می نمایند. این پیش بینی بازبینی گزارش قبلی ریستاد انرژی است که زمان پیک تقاضا برای نفت را در سال 2030 پیش بینی نموده بود و این شرکت به شتاب دریافت توسعه منابع انرژی سبز به عنوان عامل معین نماینده دیگر اشاره نمود.

همزمان، به نظر می رسد میان اعضای اوپک در مورد اقدامات بعدی برای کنترل فراوری نفت اختلاف نظراتی وجود دارد. در حالی که بعضی از اعضا مصمم هستند برای تقویت قیمتها، فراوریشان را محدود نگه دارند، بعضی دیگر بی صبرانه منتظر بالا بردن فراوری هستند. طبق گزارش اخیر رویترز به نقل از منابع مطلع، بعضی از اعضای اوپک مایل هستند فراوری بیشتر نفت را از ژانویه شروع نمایند.

به گفته یکی از این منابع مطلع، این کشورها از کاهش فراوری آسیب دیده اند و ادامه این فرایند در سال آینده برای آنها سخت است. گفته می گردد بعضی از اعضای اوپک ترجیح می دهند نفت بیشتری فراوری نموده و در قیمت پایینتری بفروشند تا این که فراوریشان را محدود نمایند و در قیمت بالاتری بفروشند. اگر قیمتها کاهش بیشتری پیدا کند، اختلاف نظر میان اعضای اوپک در این خصوص شدیدتر خواهد شد.

به گفته جان کمپ، به نظر نمی رسد سرمایه گذاران و معامله گران نگرانی نسبت به کاهش فراوری اوپک پلاس داشته باشند. خوش بینی هم وجود دارد اما برای این که باعث تشویق به خرید بیشتر نفت گردد، کافی نیست زیرا دورنمای تقاضا ضعیف شده و به بهبود شرایط پاندمی بستگی دارد که در حال حاضر دورنمای کاملا بدبینانه ای پیدا نموده است.

عامل دیگری که هفته جاری به نوسان بازار نفت اضافه کرد، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. پیروزی ترامپ برای قیمتها در کوتاه مدت مثبت است اما در بلندمدت این طور نخواهد بود زیرا حمایت وی از صنعت نفت و گاز به معنای افزایش بیشتر فراوری در آینده است.

در مقابل پیروزی بایدن تاثیر معکوسی خواهد داشت و در کوتاه مدت برای قیمت نفت منفی است اما در بلندمدت مثبت خواهد بود زیرا بایدن به دنبال محدود کردن فرکینگ و مقررات محیط زیستی سخت گیرانه است که عرضه آمریکا را محدود می نماید. از سوی دیگر بایدن وعده داده است که با ایران از راه دیپلماسی وارد گردد که ممکن است زمینه بازگشت نفت ایران به بازار را فراهم کند.

در این بین، تحلیلگران انتظار دارند قیمت نفت تا سرانجام سال در بازه محدودی معامله گردد و میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت سال جاری 42 و 32 دلار و در سال آینده بالای 49 دلار باشد. تنها موضوعی که ممکن است باعث افزایش قابل توجه قیمتهای نفت گردد، خبر خوب فراوری واکسن یا توقف فراوری در لیبی است که در پی آتش بس میان گروههای داخلی، به سرعت در حال احیای فراوری است و فراوریش را از کمتر از 100 هزار بشکه در روز در اواخر سپتامبر به 800 هزار بشکه در روز رسانده است.

بر اساس گزارش اوایل پرایس، با ادامه افزایش فراوری نفت لیبی و تاثیر انتخابات آمریکا و ضعیف ماندن تقاضا، قیمتها ممکن است به مدت طولانیتری پایین 40 دلار در هر بشکه بمانند به خصوص که حفاری و فرکینگ در آمریکا بهبود پیدا نموده و فشار نزولی بیشتری به شاخصهای قیمت تحمیل نموده است. به نظر می رسد تنها امید برای قیمتها، اخبار خوش از واکسن کووید 19 است. اوپک پلاس هر تصمیمی که درباره سیاست فراوری از ژانویه بگیرد، هر تصمیمی که کمتر از کاهش عمیقتر فراوری باشد، احتمالا در تصمیمات خرید و فروش نفت تاثیر می گذارد.

بهای معاملات نفت روز سه شنبه همسو با سایر بازارهای اقتصادی صعود کرد. نفت برنت با 74 سنت معادل 1.9 درصد افزایش، در 39 دلار و 71 سنت در هر بشکه بسته شد. وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 85 سنت معادل 2.3 درصد افزایش، در 37 دلار و 66 سنت در هر بشکه بسته شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 658

به "ریزش بیشتر قیمت نفت در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش بیشتر قیمت نفت در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید