شاخص اهدای عضو در کشور 14 است

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرنگاران/گیلان رئیس مر کز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت گفت: طی 20 سال گذشته، با همت مراکز دولتی و غیردولتی به ویژه سازمان های مردم نهاد(سمن) و انجمن عضو ایرانیان، شاخص اهدای عضو در کشور از 11.26، به 14 رسیده است.

شاخص اهدای عضو در کشور 14 است

مهدی شادنوش امروز در نشست شورای عالی پیوند عضو گیلان که در دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار گشت، با بیان اینکه امروزه پیوند اعضا یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت انکارناپذیر است، گفت: با توجه به شرایط همودیالیز و بحث های جمعیتی در کشور و هزینه هایی که برای رشد و پرورش افراد جامعه صرف می گردد، یکی از مقرون به صرفه ترین شرایط کشور مساله پیوند است.

وی توضیح داد: طی 20 سال گذشته، با همت مراکز دولتی و غیردولتی به ویژه سازمان های مردم نهاد(سمن) و انجمن عضو ایرانیان، شاخص اهدای عضو در کشور از 11.26، به 14 رسیده است.

شادنوش، کادر پزشکی و پیراپزشکی، مرکز درمانی و احتیاج خدمت سلامت را در فرایند حوزه سلامت، سه ضلع برای ارایه خدمات سلامت مطرح کرد و اضافه کرد: در حوزه پیوند 50 درصد از فرایند را فرهنگ جامعه تشکیل می دهد. بنابراین باید برای اقشار مختلف جامعه، فرهنگ سازی گردد.

رئیس مر کز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت بیان نمود: هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین واحد شناسایی و مرکز فراهم آوری و سمن های غیر دولتی و مردم نهاد در سراسر کشور بوجود آمده که از اتفاقات خوب در دو سال اخیر است. در این راستا انجمن اهدای عضو ایرانیان به عنوان یک مرکز غیر دولتی، با راهنمایی و راهبری، در حوزه پیوند توانسته است کارهای بزرگی انجام دهد که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه استان گیلان با توجه به داشتن پتانسیل های بسیار بالا در زمینه فرهنگ و مسایل اجرایی، از افتخارات کشور محسوب می گردد، گفت: حضور تیم پایش وزارت در این دانشگاه، صرفا برای رفع کردن چالش های موجود در جهت ارتقای شاخص هاست.

شادنوش بیان نمود: گیلان در سال 95 در زمینه اهدای عضو، جهش خوبی داشته است ولی در سال های 96 و 97 به دلایلی، دچار کاهش شد و مجددا در سال 98 رشد قابل قبولی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در امسال در استان گیلان، 62 مورد مرگ مغزی قابل اهدا اجرا شده است، اظهار کرد: از این تعداد فقط 18 مورد منجر به اهدا شد. این در حالی است که 100 نفر در گیلان به دلیل عدم دریافت عضو از جهان رفتند.

این مقام وزارتی، با بیان اینکه 1251 نفر بیمار همودیالیزی در استان وجود دارد، یادآور شد: انتظار می رود این استان در طی یکسال، حدود 45 مورد اهدای عضو داشته باشد.

وی سیستم نوین فراهم آوری و نیروهای آموزش دیده در دانشگاه علوم پزشکی گیلان را از نقاط قوت این استان مطرح کرد و اضافه کرد: نداشتن انجمن اهدای عضو از یک سو و عدم هماهنگی بین واحد شناسایی و مرکز فرآهم آوریی از سوی دیگر، از نقاط ضعف استان گیلان در زمینه پیوند عضو محسوب می گردد. لازمه این کار این است که از انجمن های مردمی فعال شوند و هماهنگی بیشتری بین واحدها صورت پذیرد.

شادنوش، گیلان را شایسته تبدیل شدن به قطب شمال کشور در پیوند کبد دانست و تاکید نمود: برای رسیدن به رتبه 20 در شاخصPMP باید در سال، حداقل 50 مورد پیوند در استان گیلان صورت گیرد. لازمه این امر، هماهنگی بین واحدها و انجام کار تیمی و گروهی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 126

به "شاخص اهدای عضو در کشور 14 است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص اهدای عضو در کشور 14 است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید