قرص لتیزن (Letizen) و موارد مصرف آن

به گزارش دکترای اقتصاد، قرص لتیزن (Letizen) از آنتی هیستامین هایی است که به منظور درمان حساسیت و خارش و همچنین رفع کردن علائم حساسیت مثل آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم، عطسه و خارش بینی و گلو تجویز می گردد. خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد، خستگی و بی حوصلگی، خون دماغ شدن و حالت تهوع بعضی از عوارض مصرف این داروست.

قرص لتیزن (Letizen) و موارد مصرف آن

خبرنگاران | سرویس سلامت - حساسیت ها چه فصلی باشند و چه غیرفصلی بسیار کلافه کننده هستند. عطسه و آبریزش بینی از نشانه های حساسیت است که در بیشتر موارد با مصرف داروهای آنتی هیستامین کاهش می یابند. اینکه چرا دچار حساسیت و آلرژی می شویم دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. بعضی افراد حتی به هنگام استشمام بوی یک گل خاص هم می توانند دچار آلرژی شوند. داروهای ضد حساسیتی که می توانید در این مواقع برای برطرف شدن علائم آن بهره ببرید متنوع هستند. قرص لتیزن یکی از این داروهاست که در ادامه قصد داریم با نحوه مصرف و عوارض احتمالی آن آشنا شویم.

قرص لتیزن چیست؟قرص لتیزن (Letizen) از آنتی هیستامین هایی است که به منظور درمان حساسیت و خارش و همچنین برطرف کردن علائم حساسیت مثل آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم، عطسه و خارش بینی و گلو تجویز می شود. این دارو همچنین برای درمان تب یونجه، کهیر و خارش های پوستی ناشی از حساسیت ها و آلرژی ها استفاده می شود. حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر می شود.

چنانچه شما هم از آن دسته افرادی هستید که با تغییر فصول سال دچار حساسیت می شوید لینک زیر می تواند در کنترل و کاهش آن به شما یاری کند.

بیشتر بخوانید: روبرو با بیماری فصل رویش!

نام های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر Cetirizine , Zyrtec , Aller-Tec , Equate Allergy
موارد مصرف برطرف حساسیت
عوارض خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد، خستگی و بی حوصلگی، خون دماغ شدن، شکم درد، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، عطسه، سرفه، خشکی دهان
تداخل دارویی داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، داروهای مورد مصرف در درمان اختلالات روانی، داروهای ضد تشنج، سایر داروهای مورد استفاده برای سرماخوردگی یا آلرژی ها، داروهای خواب آور، آرامبخش ها، ترانکلیزرها، تئوفیلین

مقدار و نحوه مصرف قرص لتیزن

میزان دقیق این دارو باید طبق نظر پزشک معین شود اما به طور معمول برای برطرف حساسیت در بزرگسالان و بچه ها بالاتر از 12 سال یک قرص لتیزن 10 میلی گرم در روز مصرف می شود. میزان مصرف دارو در بچه ها باید حتما توسط پزشک معین شود. توجه داشته باشید که این دارو برای بچه ها زیر 2 سال مناسب نیست.

نکاتی که باید در ارتباط با مصرف قرص لتیزن بدانید

  1. اگر مبتلا به بیماری های کبدی، صرع یا تشنج هستید نباید از این دارو بهره ببرید.
  2. در صورتیکه در دوران بارداری هستید بهتر است تنها با مشورت پزشک از این دارو بهره ببرید.
  3. در طول دوران شیردهی نباید از این قرص بهره ببرید زیرا ماده لتیزن وارد جریان شیر مادر می شود.
  4. مصرف دارو به همراه غذا میزان اثرگذاری آن را کاهش می دهد.
  5. در صورتیکه با مصرف این دارو دچار عوارض ناخواسته ای شدید بهتر است از ادامه مصرف آن خودداری کنید.
  6. مصرف قرص لتیزن ممکن است شما را خواب آلوده کند. در این صورت بهتر است از انجام فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری کامل است (مثل رانندگی) خودداری کنید.
  7. در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن، آن را میل کنید؛ ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد فقط آن نوبت را مصرف کنید و از دو برابر کردن آن خودداری کنید.
  8. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: drugs

منبع: setare.com
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 838

به "قرص لتیزن (Letizen) و موارد مصرف آن" امتیاز دهید

13 کاربر به "قرص لتیزن (Letizen) و موارد مصرف آن" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص لتیزن (Letizen) و موارد مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید