دیدار با دشمنان در زندان

به گزارش دکترای اقتصاد، در شرایطی که بلاروس در کوره داغ حوادث به سر می برد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور، در اقدامی غیرمنتظره با مخالفان سیاسی خود که در زندان به سر می برند، ملاقات و گفت و گو کرد.

دیدار با دشمنان در زندان

به گزارش سایت شبکه خبری بی بی سی، رسانه های دولتی بلاروس از این ملاقات خبر داده و اعلام کردند، محور آن مذاکره درباره اصلاح قانون اساسی با هدف آرام کردن بحران در این کشور بود. بنابر اطلاعاتی که از سوی این رسانه ها منتشر شده است، اطلاعات چندانی درباره آنچه بین لوکاشنکو و مخالفان محبوس اش مطرح شد، در دست نیست. زیرا شرکت کنندگان در این نشست، توافق نموده بودند، تمامی مکالمات این نشست 4 ساعت و نیمه را مخفی نگه دارند. با این حال تنها تصویری که از این نشست منتشر شده، نشان می دهد، رئیس جمهوری بلاروس و 11 زندانی سیاسی معروف این کشور، در اطراف میزی عظیم و گرد نشسته اند. در بین این زندانیان چهره ویکتور باباریکو، بانکداری که قصد شرکت در انتخابات بلاروس را داشت و گفته می شد، می تواند قوی ترین رقیب لوکاشنکو در انتخابات باشد، دیده می شد. او در ماه جولای از شرکت در انتخابات منع شد و پس از آن نیز به زندان افتاد. لیلیا والسوا، وکیل دادگستری و از اعضای شورای مرکزی مخالفان لوکاشنکو و ویتالی شکلیاروف، استراتژیست بلاروسی، امریکایی که تا همین چند ماه پیش در کمپین انتخاباتی برنی سندرز فعال بود، نیز از دیگر چهره های معروفی بودند که در این تصویر دیده شدند. به جز این تصویر کلیپ ویدیویی کوتاهی هم توسط سرویس اطلاعات بلاروس منتشر شده که نشان می دهد، الکساندر لوکاشنکو در حال گفتن این جمله است: کوشش می کنم، نه فقط حامیان شما که تمامی جامعه را متقاعد کنم که همه ما نیازمند داشتن نگاهی گسترده تر هستیم. او سپس با اشاره به اعتراضاتی که از 9 آگوست (19 مرداد) در پی اعلام نتایج انتخاباتی شروع شده است، گفت: قانون اساسی را نمی توان در خیابان ها نوشت. در انتهای این کلیپ نیز مخالفان در حال خنده دیده می شوند اما به دلیل اینکه این بخش بی صدا است، معین نیست دلیل این خنده چه بوده است.

واکنش ها به ملاقات

همان طور که انتظار می رفت، این ملاقات با واکنش مخالفان لوکاشنکو که در خارج از بلاروس به سر می برند، روبرو شد. سوتلانا تیخانوفسکایا، زنی که از شروع اعتراضات ماه آگوست تبدیل به چهره ای معروف شده است و اکنون در تبعیدی خودخواسته در لیتوانی به سر می برد، در شبکه های اجتماعی نوشت: لوکاشنکو، خاتمه پذیرفت، این افراد که او آنها را زمانی مجرم می نامید، زندانی سیاسی هستند. اما او باید بداند که نمی توان در سلول زندان نشست و مذاکره کرد. به جز او، پاول لاتوشکو، سفیر پیشین بلاروس در فرانسه که او نیز از اعضای شورای مرکزی مخالفان بلاروسی است، به این ملاقات واکنش نشان داد و در شبکه های اجتماعی مدعی شد لوکاشنکو با این ملاقات نشان داد، دچار ضعف شده است. این در حالی است که خبرگزاری دولتی بلتا در بلاروس تأکید نموده است که هدف لوکاشنکو از این ملاقات، شنیدن نظر مخالفان بوده است. ناظران نیز معتقدند این ملاقات بخشی از کوشش دولت بلاروس برای آرام کردن معترضان است و اگر لوکاشنکو، همان طور که در این ملاقات وعده داده، قصد اصلاح قانون اساسی را داشته باشد، باید آن را به فال نیک گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در همین ارتباط والری کربلویچ، کارشناس سیاسی بلاروس که در مینسک زندگی می نماید، می گوید: لوکاشنکو در حال کوشش برای تنش زدایی است. اینکه او خواستار اصلاحات در قانون اساسی شده، نشان می دهد، نه فقط قصد آرام کردن این بحران در داخل کشور خود را دارد که می خواهد از شدت رویارویی های اروپایی ها با خود نیز بکاهد. این ملاقات در حالی انجام شد که دو ماه از شروع اعتراض ها در بلاروس می گذرد، اما همچنان از شدت آن کاسته نشده است. در روزهای اخیر نیز واکنش کشورهای غربی به این اعتراضات بر شدت این اعتراض ها افزوده است. در یکی از این اقدامات، هشت کشور اتحادیه اروپا در واکنش به اخراج دیپلمات های لیتوانی و لهستان، سفیران خود از بلاروس را به طور موقت از بلاروس فراخواندند. این در حالی است که مینسک، لیتوانی و لهستان را به خاطر میزبانی از رهبران مخالفان در این کشور، مداخله جو در امور خود می داند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 612

به "دیدار با دشمنان در زندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار با دشمنان در زندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید