پامپئو درج نام کوبا در لیست حامیان تروریسم را بررسی می کند

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر خارجه آمریکا در حال بررسی طرحی است که طبق آن کوبا را در فهرست حامیان تروریسم قرار دهد؛ اقدامی که هرگونه تلاش از سوی دولت بایدن برای احیای اقدامات دولت اوباما در بهبود روابط با هاوانا را پیچیده می کند.

پامپئو درج نام کوبا در لیست حامیان تروریسم را بررسی می کند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مقام های وزارت خارجه آمریکا پیشنهادی را تنظیم کرده اند که در آن، کوبا یک کشور حامی تروریسم توصیف میشود؛ این آخرین سیاست گذاری در حوزه سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست که تلاش های احتمالی و بعدی بایدن را درباره کوبا با مشکلاتی پیچیده روبرو می کند.

به گفته دو تن از مقام های آمریکایی، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا درست سه هفته مانده به مراسم تحلیف بایدن باید درباره امضای این پیشنهاد تصمیم بگیرد؛ اقدامی که به مثابه یک قدردانی از کوبایی-آمریکایی ها و لاتین تبارهای مخالف کمونیسم در فلوریداست که به شدت از ترامپ و جمهوری خواهان در انتخابات نوامبر حمایت کردند.

هنوز مشخص نیست که آیا وزیر خارجه آمریکا تصمیم دارد این طرح را پیش ببرد یا خیر. اما دموکرات ها و کارشناسان مسائل سیاست خارجی بر این باورند که ترامپ و مقام های ارشد دولتش به دنبال راه هایی برای اعمال فشار بر بایدن هستند تا راستا وی را برای تغییر در سیاست گذاری های دوران ترامپ در خارج از کشور را ناهموار کنند.

اگر کوبا به این فهرست اضافه شود، دولت بایدن ممکن است سریعا تلاش کند تا اسم این کشور را از این فهرست خارج کند اما انجام این کار، به بیش از امضای بایدن نیاز دارد. وزارت خارجه باید بررسی های رسمی را در این باره انجام دهد که این خودش چندین ماه زمان می برد.

دموکرات ها روز سه شنبه به پیشنهاد اضافه کردن کوبا به این فهرست انتقاد کرده و آن را تغییر سیاست خارجی لحظه آخری دانستند که به صورت ناعادلانه ای گروه بایدن را محدود می کند.

وزارت خارجه آمریکا در سال 2015 کوبا را از این فهرست خارج کرد، پس از آنکه اوباما عادی سازی روابط با این کشور را برای نخستین بار از زمان تحولات 1959 کوبا گفت.

با این حال، وزارت خارجه آمریکا در مه سال جاری میلادی در بررسی بالقوه فهرست حامیان مالی تروریسم، گفت کوبا در میان پنج کشوری است که به صورت کامل با تلاش های مقابله با تروریسم ایالات متحده همکاری نمی کند.

اما دموکرات ها می گویند که این ایده که کوبا تهدید تروریستی برای جهان خارج است یک داستان خیالی سیاسی است.

مقام های دولت ترامپ مدت هاست که دولت کوبا را بابت حمایت از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیستی ونزوئلا مورد انتقاد قرار داده اند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 780

به "پامپئو درج نام کوبا در لیست حامیان تروریسم را بررسی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پامپئو درج نام کوبا در لیست حامیان تروریسم را بررسی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید