چالش ها با استقلال شورای عالی بورس، صدای سهامدار خرد به گوش دولتی ها می رسد؟

به گزارش دکترای اقتصاد، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند استقلال شورای عالی بورس موضوعی بسیار مهم و تاثیر گذار در توسعه بازار سرمایه است.

چالش ها با استقلال شورای عالی بورس، صدای سهامدار خرد به گوش دولتی ها می رسد؟

به گزارش خبرنگار، بنا به گفته های کارشناسان بازار سرمایه، بازار در موارد متفاوت نیازمند اصلاحات اساسی است. یکی از این اصلاحاتی که بیشتر کارشناسان بر آن تاکید داشتند و اظهار می کردند که اگر این اصلاح صورت گیرد قطع به یقین تحولی بزرگ و سودمندی در بازار سرمایه رخ خواهد داد، استقلال شورای عالی بورس است.

در این رابطه با کارشناسان به گفتگو پرداخته ایم:

معصومه طاهر خانی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگاران،در رابطه با استقلال شورای عالی بورس اظهار کرد:قانون فعلی بازار سرمایه در سال 84 مصوب شد و می توان گفت یک تحول اساسی در تاریخ فعالیت بازار سرمایه مربوط به آذر ماه سال 84 و همین قانون بوده است؛ که بر اساس این قانون، تصمیم بر این شد که نهاد ناظر و نهاد مجری از یکدیگر جدا شوند.

او افزود: به نوعی در گذشته بازار سرمایه و بورس کشور ما کارگزار محور بوده است. یعنی بحث نظارت و اجرا تقریبا از طریق یک نهاد اجرا می شد، که این موضوع عملا امکان پذیر نبود. سال 84 تصمیم بر آن شد که نهاد ناظر، سیاست گذار و مجری از یکدیگر جدا شوند که به این ترتیب سازمان بورس به نام قانون گذار تعیین شد و بخش های اجرایی را بر عهده سایر ارکان بازار سرمایه از جمله بورس های مختلف (بورس اوراق بهادار، کالا، انرژی و فرابورس) در کنار آن هم بخش هایی مانند مدیریت فناوری و سپرده گذاری قرار دادند و بنا شد که شورای عالی بورس بالای همه این ارکان قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:بنا شد شورای عالی بورس سازمانی باشد که نقش ناظر را دارد و بورس هم مجری باشد. ترکیب شورای عالی بورس تشکیل شده است از وزیر اقتصاد که رئیس شورای عالی بورس است. وزیر صمت، وزیر دادگستری و دو وزیر دیگر و این یعنی بخش عمده شورای عالی بورس از بدنه دولتی تشکیل شده است و تنها بخش های خصوصی که در شورای عالی بورس وجود دارند، یکی نماینده کانون های خود انتظام بازار سرمایه، دیگری نماینده اتاق بازرگانی و نماینده اتاق تعاون است.

طاهری خانی افزود: ملاحظه می کنیم که شورای عالی بورس که قرار بود نقش سیاست گذار را داشته باشد تقریبا 80 درصد ترکیب اعضای حاضر در آن دولتی هستند بنابر این عمدتا تصمیمات در راستای اهداف و برنامه های دولت حاضر اتخاذ می شود و منافع و برنامه ریزی ها به سوی برنامه های خاصی که دولت دارد، می رود و آن اهداف محقق می شود نه لزوما چیزی که بتواند به نفع بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:منظور از استقلال شورای عالی بورس این است که تا جایی که امکان پذیر هست این ترکیب به بخش غیر دولتی منتقل شود. یعنی وزن بازار سرمایه به ویژه فعالان بازار، بخش خصوصی پررنگ تر شود. سوالی که مطرح می شود این است که نظارت بر شورای عالی بورس از سوی چه کسانی یا ارگانی انجام می شود؟ پاسخ تعیین است هیچ کس و هیچ نهادی این کار را برعهده ندارد.

او افزود: بنابراین شورای عالی بورس را کسی سوال و جواب نمی کند. هر نهادی یک ریگلاتور کنترل کننده دارد و شورای عالی بورس این گونه نیست. از سوی دیگر اصلا اطلاع رسانی از سوی شورای عالی بورس کامل انجام نمی شود و کسی نیست که گزارشی از عملکرد آن دهد. ولی اگر استقلال پیدا کند شرایط متفاوت خواهد بود.

  • بورس از دولت آینده چه انتظاراتی دارد؟

او افزود: شورای عالی بورس اگر به سمت ترکیبی هرچه غیر دولتی تر برود و به استقلال نزدیک شود قطع به یقین تصمیماتی که می تواند اتخاذ شود از جنس توسعه خواهد بود و این استقلال می تواند سبب شود که از ملاحظه کاری ها و کند بودن تصمیمات جلوگیری شود، که در مجموع کل این موضوع یعنی استقلال شورای عالی بورس می تواند به سود بازار سرمایه تمام شود.

احمد جان جان کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگاران، در رابطه با استقلال شورای عالی بورس اظهار کرد: در ابتدا باید گفت دخالت های دولت ها در بازار می تواند نقش های بسیار زیادی داشته باشد، اما با استقلال شورای عالی بورس می توان از رقم خوردن چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:به طور مثال در بحث قیمت گذاری دستوری وزارت صمت که عضو شورای عالی بورس است در برهه ای از زمان برای برخی از محصولات به ویژه فولاد و سیمانی ها کف و سقفی تعیین کردند در حالی که بر اساس قانون، محصولی که وارد بورس کالا شود دولت حق قیمت گذاری آن را نخواهد داشت.

جان جان بیان نمود:البته استقلال باید در دو مرحله شکل گیرد اول از لحاظ ساختاری و دوم از نظر ویژگی های انفرادی، زیرا که خود اشخاص هم در استقلال شورای عالی بورس به شدت تاثیر گذار هستند و این می تواند در کلیت تصمیماتی که در رابطه با بازار اتخاذ می شود بسیار موثر باشد.

امید پورمحمودی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگاران،در رابطه با استقلال شورای عالی بورس اظهار کرد:شورای عالی بورس وظیفه اش نظارت است یعنی نظارت بر بخش خود که این نظارت بر خود، با مشکلاتی همراه است و تا زمانی که شورای عالی بورس استقلال نداشته باشد نمی تواند نظارت را به درستی انجام دهد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان نمود: استقلال شورای عالی بورس هم از طریق چند مصوبه کاملا قابل اجرا است. اما باید دید که قصدی برای این استقلال وجود دارد یا خیر؟ چرا که با استقلال شورای عالی بورس منافع خیلی ها به خطر خواهد افتاد، اما در کل باید منتظر ماند.

بر اساس گفته های کارشناسان می توان گفت که استقلال شورای عالی بورس موضوعی قابل اهمیت و پیگیری و امکان پذیر است که اگر این مهم به ثمر برسد می تواند کمک شایانی به رشد و اعتلای بازار سرمایه از جهات مختلف مانند حرکت بورس تنها در جهت منافع دولتمردان، کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1139

به "چالش ها با استقلال شورای عالی بورس، صدای سهامدار خرد به گوش دولتی ها می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش ها با استقلال شورای عالی بورس، صدای سهامدار خرد به گوش دولتی ها می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید