کشت گلخانه ای ضامن تحقق جهش فراوری در قصرشیرین

به گزارش دکترای اقتصاد، قصرشیرین در غربی ترین نقطه ایران اسلامی با داشتن 11 هکتار گلخانه شرایط بسیار مطلوبی برای فراوری محصولات کشاورزی دارد که ضامن تحقق جهش فراوری و نویدبخش آینده ای روشن برای رونق مالی این منطقه است.

کشت گلخانه ای ضامن تحقق جهش فراوری در قصرشیرین

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، شهرستان مرزی قصرشیرین بیشترین سطح گلخانه های استان کرمانشاه را دارد که توسعه و افزایش سطح گلخانه ها راهی برای تحول مالی منطقه، اشتغال، درآمدزایی و رونق فراوری است.

استان کرمانشاه در مجموع 50 هکتار گلخانه دارد که از این میزان 11هکتار آن در قصرشیرین قرار گرفته است و انواع محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی در آن کشت می گردد.

کشت گلخانه ای راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و برون رفت از بحران کم آبی با توجه به چالش جدی خشکسالی های اخیر و بهره وری بهینه از منابع آبی برای فراوری محصولات باکیفیت کشاورزی است.

احتیاجهای اصلی برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی نور، دمای روزانه و شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک است که این شرایط با توجه به نوع گیاه متفاوت است.

در گلخانه ها که در فضاهای محدود و کنترل شده هستند تمامی شرایط مناسب برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی فراهم است و سرما و یخبندان، طوفان، عوامل خسارت زا که تهدیداتی برای محصولات کشاورزی و گیاهی هستند وجود ندارد، ازاین رو با کشت گلخانه ای می توان در خارج از فصل انواع محصولات کشاورزی را فراوری کرد و درواقع از سودآورترین روش های مطمئن برای کشاورزی محسوب می گردد.

فراوری محصولات گلخانه ای بهترین روش برای سرمایه گذاری

طبق گفته کارشناسان فراوری محصولات گلخانه ای بهترین نوع سرمایه گذاری است که البته انتخاب مکان، نوع پوشش، نوع فراوری محصول و بهره وری مناسب احتیاجمند مدیریت صحیح و اصولی و علم روز است.

افزایش فراوری در واحد سطح و 10 برابر هوای آزاد و محیط بیرون، فراوری بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصولات فراوریی از مزایای کشت گلخانه ای است.

صرفه جویی در مصرف آب با روش آبیاری تحت فشار، بازاریابی مناسب، تنظیم برنامه کشت مطابق با احتیاج بازار، توازن کار و فراوری محصول در تمام فصل های سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورداحتیاج گیاه، از دیگر مزایای کشت گلخانه ای است.

ایجاد شرایط کسب وکار و اشتغال برای دانش آموختگان بخش کشاورزی و بالا بردن راندمان فراوری از دیگر مواردی است که همه را به کشت گلخانه ای سوق می دهد.

فراوری سالیانه سه هزار و 200 تن محصولات گلخانه ای در قصرشیرین

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: این شهرستان مرزی با دارا بودن 11 هکتار گلخانه، سالیانه سه هزار و 200 تن انواع محصولات گلخانه ای فراوری می نماید.

اردشیر نورمحمدی مجموع درآمد حاصل از فروش محصولات گلخانه ای قصرشیرین را چهار میلیارد و 600 میلیون تومان در سال اعلام نمود.

وی اظهار کرد: هم اکنون بیشترین سطح گلخانه های استان کرمانشاه در منطقه مرزی قصرشیرین قرار گرفته است که این خود یک ظرفیت مناسب در بخش مالی و همچنین اشتغال محسوب می گردد.

وی اعلام کرد: به دلیل ویژگی های آب و هوایی، قصرشیرین مستعدترین منطقه استان کرمانشاه برای کشت محصولات گلخانه ای است و به همین علت نیز تا به امروز سرمایه گذاری خوبی در این بخش اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین، خیار، گوجه فرنگی و انواع فلفل از عمده محصولات گلخانه ای کشت شده در این شهرستان ذکر کرد و گفت: روزانه بیش از 100 تن مشغول برداشت این محصولات هستند که این خود در بهبود شرایط مالی خانوارها و اشتغال نقش بسیار مؤثری دارد.

وی ادامه داد: همچنین 2 هکتار نهالستان در قصرشیرین مربوط به فراوری گیاهان زینتی و آپارتمانی است.

مجتمع شهید دکامی زاده بزرگترین مجتمع گلخانه ای در قصرشیرین

کارشناس مسئول واحد باغبانی اداره جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: مجتمع گلخانه ای شهید دکامی زاده بزرگترین مجتمع گلخانه ای در این شهرستان است که در مجموع 56 هکتار است و از 40 واحد این مجتمع 32 واحد فعال است که هر واحد 2 هزار متر مربع است و در مجموع از واحدهای فعال گلخانه ای سالیانه یک هزار و 600 تن فلفل به صورت 2 بار در سال، یک هزار و 200 تن خیار و 400 تن گوجه فرنگی برداشت می گردد.

افراسیاب محسنی افزود: همچنین سالیانه 70 میلیون تومان گیاهان زینتی و آپارتمانی در قصرشیرین فراوری می گردد.

وی اظهار کرد: سالیانه 2 مرحله کاشت محصولات گلخانه ای در قصرشیرین برداشت می گردد.

حمایت دولت برای ایجاد و کشت محصولات گلخانه ای

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: دولت برای کسانی که نسبت به ایجاد گلخانه برای فراوری محصولات، گیاهان و گل های زینتی از این طریق اقدام نمایند، تسهیلات ویژه ای پرداخت می نماید.

نورمحمدی افزود: گلخانه های این شهرستان به سیستم گازرسانی تجهیز شده و مشکل سوخت گلخانه داران شهرستان حل می گردد.

مرزها فرصت مناسبی برای صادرات محصولات گلخانه ای است

فرماندار قصرشیرین گفت: 186کیلومتر مرز مشترک این شهرستان با 2 مرز فعال خسروی و پرویزخان فرصت مطلوبی برای گلخانه داران است تا با فراوری مناسب برای صادرات محصولات گلخانه ای خود بیشتر استفاده نمایند.

مرادعلی تاتار افزود: در واحدهای گلخانه ای در طی سال، 2 بار محصولاتی همچون گوجه فرنگی، خیار و فلفل فراوری و روانه بازار مصرف می گردد و هم اکنون زمینه اشتغالزایی ده ها تن در این بخش فراهم شده است.

وی اظهار کرد: از راه های افزایش سطح درآمد مرزنشینان توسعه کشت گلخانه ای است که زمینه اشتغال دانش آموختگان جویای کار رشته های کشاورزی را فراهم می نماید.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: دولت تسهیلات ویژه ای را برای حمایت از گلخانه داران پرداخت می نماید که این شهرستان نیز با توجه به منابع آبی بسیار خوب و اجرای سامانه گرمسیری و زمین های کشاورزی بسیار خوب و مرزها قابلیت کشت گلخانه ای را دارد.

تاتار ادامه داد: برای همه افرادی که علاقه مند به ایجاد گلخانه هستند، در صورت تایید طرح آن ها در کمیته اشتغال، تسهیلات بسیار خوبی پرداخت می گردد و این فرصتی برای اشتغال پایدار و توسعه منطقه است.

حل مسائل گلخانه داران لازم است

هم اکنون واحدهای گلخانه ای مجتمع شهید دکامی زاده مسائل عدیده ای دارد که توسعه و راه اندازی تمامی سطح این مجتمع احتیاجمند حل این مسائل است.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: از مهمترین مسائل گلخانه های قصرشیرین پرداخت نشدن تسهیلات کم بهره برای ترمیم و تجهیز واحدهای گلخانه به دلیل نداشتن اسناد مالکیت است که در صورت حل این مشکل شاهد توسعه مجتمع گلخانه ای شهید دکامی زاده و ایجاد اشتغال و افزایش فراوری محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی خواهیم بود.

فرماندار قصرشیرین گفت: موضوع صدور اسناد مالکیت به وسیله فرمانداری در ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری استان مطرح و متولیان امر از جمله سازمان جهاد کشاورزی مسئول پیگیری برطرف مسائل و موانع اسناد مالکیت این گلخانه شده که در حال سیر مراحل قانونی است.

تاتار اظهار کرد: در صورت تامین زمین و واگذاری آن از سوی منابع طبیعی به متقاضیان و همچنین تامین آب و اعطای تسهیلات در سامانه اشتغال، می توانیم شاهد توسعه سطح گلخانه های شهرستان قصرشیرین باشیم.

او افزود: هم اکنون شاهد برداشت محصول توت فرنگی، فلفل، خیار و گوجه از سطح گلخانه های فعال این منطقه هستیم و همه این محصولات با توجه به کیفیت بسیار بالا به عراق و دیگر استان کشورمان صادر می گردد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان واقع شده است.

قصرشیرین 31 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 402

به "کشت گلخانه ای ضامن تحقق جهش فراوری در قصرشیرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت گلخانه ای ضامن تحقق جهش فراوری در قصرشیرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید