خبرنگاران دیپلماسی پارلمانی، ظرفیت مشترک ایران و پاکستان برای تحکیم روابط

به گزارش دکترای اقتصاد، اسلام آباد - خبرنگاران - دیپلماسی پارلمانی و لزوم ارتباط نزدیک میان مجالس جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، ظرفیت بالقوه ای به شمار می رود که قادر به تسریع همکاری های مشترک دو کشور در سایر حوزه هاست، موضوعی که تهران آن را با همسایه شرقی یعنی پاکستان دنبال نموده و مشتاق به پیشبرد این ابتکار است.

خبرنگاران دیپلماسی پارلمانی، ظرفیت مشترک ایران و پاکستان برای تحکیم روابط

موضوع تعاملات پارلمانی، افزایش تبادل هیات های مقامات، روسای گروه های دوستی و نمایندگان مجالس یکی از مباحث اصلی نشست های کاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد با مقامات ارشد دولت پاکستان به ویژه روسا و مسئولان پارلمانی این کشور است.

سید محمد علی حسینی سفیر ایران روز گذشته (پنجشنبه) به ملاقات سلیم ماندوی والا نائب رییس مجلس سنای پاکستان رفت و پیشبرد دیپلماسی پارلمانی و استفاده از ظرفیت مجالس دو کشور جهت تحکیم روابط مشترک در حوزه های سیاسی، فرهنگی، مالی، اجتماعی و رسانه ای را با وی مطرح نمود.

در این نشست که همچنین با حضور اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس سنا به ریاست سناتوز عبدالقیوم برگزار گردید، سفیر ایران بر لزوم برطرف موانع پیش روی توسعه همکاری های مالی، تجاری و توسعه مناسبات دوجانبه تاکید نمود.

حسینی با تشریح آخرین شرایط همکاری های ایران و پاکستان در زمینه های مختلف، گفت: ایران به دنبال توسعه همکاری های فرهنگی با پاکستان با توجه و ظرفیتها و اشتراکات موجود است.

وی همچنین از ابتکار صلح هرمز و اعلام آمادگی کشورمان برای شروع گفت وگوهای منطقه ای استقبال کرد.

سفیر کشورمان در پاکستان، لزوم توسعه همکاری های پارلمانی، استفاده از ظرفیت مجالس دو کشور برای پیشبرد روابط دوجانبه، اهمیت تقویت ارتباطات، توسعه گردشگری سلامت و مذهبی و ایجاد خط پروازی مستقیم میان تهران - اسلام آباد را حائز اهمیت برشمرد و بر ضرورت تقویت همکاری های مشترک رسانه ای، فرهنگی و هنری تاکید نمود.

اهمیت نقش مجالس برای تحکیم روابط سیاسی و تجاری

سلیم ماندوی والا در این نشست بر لزوم وحدت دنیا اسلام آباد برای مقابه با تهدیدهای پیش رو تاکید و با مردم ایران به خاطر مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا ابراز همبستگی دارد.

نائب رییس مجلس سنای پاکستان خواهان تداوم رایزنی ها برای مدیریت شرایط حساس فعلی در مرزها به ویژه بازگشت شهروندان پاکستان و همچنین عبور تریلی ها و کامیون های مانده در پشت مرزهای دو کشور شد.

وی تاکید نمود: پاکستان به روابط تاریخی خود با جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت می دهد و ما به دنبال این هستیم که به وسیله مناسبات پارلمانی، روابط سیاسی و مالی میان دو کشور را تقویت کنیم.

نائب رییس مجلس سنای پاکستان گفت: تهران و اسلام آباد همیشه در مجامع و همایش های بین المللی از یکدیگر حمایت نموده و مواضع متحد و یکپارچه درخصوص مسائل مختلف اتخاذ نموده اند. ما در سال های اخیر شاهد همکاری های گسترده دو کشور به ویژه در حوزه های امنیتی و دفاعی بوده ایم، اما باید فراتر از آن عمل کنیم و از ظرفیت های مجالس دو کشور جهت تقویت تجارت دوجانبه برای تامین منافع متقابل مردم ایران و پاکستان بهره برداری کنیم.

این مقام پارلمانی پاکستان اضافه کرد: ایران و پاکستان باید سازوکار مشترکی را تدوین نمایند که از آن طریق تجارت دو کشور جان تازه ای بگیرد.

اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس سنای این کشور گفتند: مردم،احزاب و گرایش های مختلف در پاکستان قدردان مواضع سازنده و حمایت های ایران از مسلمانان کشمیر هستند.

آنان تاکید نمودند که مناسبات پارلمانی ایران و پاکستان باید بیش از پیش تقویت شده و از این ظرفیت در راستای گسترش روابط دو کشور و تحکیم پیوندهای معیشتی میان دو کشور استفاده گردد.

اعضای گروه دوستی مجلس سنای پاکستان اضافه کردند: ما مشتاق تعمیق مناسبات پارلمانی برای تحکیم وحدت اسلامی و اهمیت آن برای غلبه بر چالش های پیش روی مسلمانان هستیم.

نائب رییس مجلس سنای پاکستان نیز تدوین و اجرای سازوکار مشترک برای افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور را اجتناب ناپذیر دانستند.

سفیر ایران نیز در سرانجام این نشست نمایندگان سنای پاکستان را در جریان مدیریت پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا در ایران به ویژه همکاری های موثر دو کشور برای غلبه بر این بیماری قرار داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 195

به "خبرنگاران دیپلماسی پارلمانی، ظرفیت مشترک ایران و پاکستان برای تحکیم روابط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دیپلماسی پارلمانی، ظرفیت مشترک ایران و پاکستان برای تحکیم روابط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید