رفتار بی&zwnjسابقه رئیس جمهور علیه خانه ملت!، پاسخ رئیس مجلس به غیبت روحانی در جلسه بهارستان چه بود؟

به گزارش دکترای اقتصاد، لایحه بودجه 1400 توسط معاون پارلمانی رئیس جمهور به نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که غیبت رئیس جمهور در این جلسه در تاریخ مجالس بعد از انقلاب بی سابقه است.

رفتار بی&zwnjسابقه رئیس جمهور علیه خانه ملت!، پاسخ رئیس مجلس به غیبت روحانی در جلسه بهارستان چه بود؟

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، هر ساله دولت در آذرماه لایحه بودجه سال آینده را به مجلس شورای اسلامی ارائه می نماید. این لایحه توسط رئیس جمهور همراه با دفاعیات خود تقدیم رئیس مجلس می گردد، اما سال جاری متفاوت تر از سال های گذشته لایحه بودجه به مجلس رسید.

استمرار قرنطینه روحانی

با اغاز اپیدمی کرونا در کشور حسن روحانی رئیس جمهور با قرنطینه کردن خود در محل کار، مدیریت کشور را به صورت مجازی و از راه دور اداره کرد یا اقدامات لازم توسط رئیس دفتر یا معاونین خود به صورت حضوری انجام شد. حتی رئیس جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی دولت هم حاضر نشد در صحن علنی مجلس حضور پیدا کند و برای توجیه اقدام خود مصوبه ستاد کرونا بر رعایت پروتکل های بهداشتی را یادآور شد.

بی اعتنایی دولت همچنان ادامه دارد

اما این بار اقدام دولت و رئیس جمهور در شان مجلس شورای اسلامی نبود. ابتدا معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام مخالفت دولت با طرح اصلاح ساختار احکامی از بودجه سال 1400، گفت: دولت لایحه بودجه سال 1400 را تنظیم نموده و امکان تغییر آن طبق طرح نمایندگان وجود ندارد چرا که موجب به تعویق افتادن تقویم لایحه به مجلس می گردد. پورمحمدی توضیح داد: روز 12 آذرماه لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم خواهد شد.

بعد از چنین اظهار نظری از سوی معاون نوبخت خبر آمد که نوبخت میخواهد لایحه بودجه 1400 کشور را خود تقدیم مجلس کند و باز خبری از حضور روحانی در مجلس شورای اسلامی نبود. رئیس جمهور امروز درباره عدم حضور خود در مجلس گفت: عدم حضور من در مجلس به خاطر مصوبه دیروز مجلس نیست که البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای فرایند فعالیت های دیپلماتیک مضر می داند اما نرفتن من به مجلس صرفاً به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی است.

وی اضافه کرد: علاقمند بودم طبق روال سال های گذشته سخنان امروزم خطاب به مردم عزیز و نمایندگان محترم در خانه ملت و صحن علنی مجلس شورای اسلامی ایراد می شد و عدم حضور در مجلس صرفاً به دلیل مصوبات ستاد ملی کروناست و ما همه موظف هستیم دستوراتی را که ستاد ملی کرونا صادر می نماید برای سلامت جامعه به عنوان وظیفه قانونی و شرعی اجرا کنیم.

رئیس جمهور توضیح داد: برآورد هایی که ممکن است در رسانه ها مطرح گردد که عدم حضور من در مجلس به خاطر مصوبه دیروز مجلس است، این طور نیست که البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای فرایند فعالیت های دیپلماتیک مضر می داند اما نرفتن من به مجلس صرفاً به دلیل رعایت پروتکل ها بوده است و نه مسئله دیگر.

اما امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی فارغ از حضور روحانی اتفاقی افتاد که برای همگان جای شگفتی داشت. محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نه تنها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور نیافت بلکه لایحه بودجه 1400 بدون دفاعیات دولت توسط حسینعلی امیری معاون مجلسی دولت به علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت تقدیم شد.

البته قالیباف و قاضی زاده هاشمی به عنوان رئیس و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز برای تقدیم بودجه غایب بودند که نشان از اعتراض آنها به رفتار روحانی داشت.

باید رئیس جمهور لایحه بودجه 1400 را امروز تقدیم مجلس می کرد

در این باره احد آزادی خواه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 182 آئین نامه داخلی مجلس، گفت: دستور نخست بعد از سرانجام تنفس تقدیم لایحه بودجه سال 1400 بود حال براساس آئین نامه داخلی مجلس هر نماینده می تواند در زمان آنالیز دستور تذکر و اخطار بدهد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما شرایط کشور و شرایط شیوع بیماری کرونا و مصوبات ستاد مقابله با این بیماری را کاملا درک می کنیم و خوشبختانه تدابیر لازم بهداشتی و همچنین پروتکل های مربوطه برای برگزاری جلسات علنی انجام شده تا کار در مجلس تعطیل نگردد.

وی گفت: ما امروز مهم ترین مسئله کشور در سال 1400 یعنی آنالیز و تصویب بودجه را در دستور داشتیم که در این لایحه حقوق معلمان، کارکنان، کارگران، کشاورزان و همچنین اعتبارات حوزه های مختلف از جمله جاده، راه، ریل، سرمایه گذاری و مالیات دیده می گردد از این رو هم مجلس و هم دولت نباید نسبت به این مسئله کم توجهی نمایند.

آزادیخواه اضافه کرد: به نظر من سزاوار بود که آقای روحانی به خاطر مردم و آینده کشور و با تشدید مراقبت های بهداشتی در مجلس، در صحن علنی امروز حضور پیدا می کرد و توضیحاتی را درباره لایحه بودجه 1400 می داد تا مردم در این رابطه اطلاع کسب نمایند حال من قضاوت را به مردم می سپارم.

در این نشست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: من با فرمایشات شما موافقم، اما براساس ماده 82 آئین نامه داخلی مجلس، دولت موظف به تقدیم لایحه بودجه است.

به گزارش دانشجو، متن لایحه بودجه چاپ خواهد شد و در راستای آنالیز این مهم در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت؛ و نمایندگان 10 روز فرصت دارند پیشنهادات خود را درباره لایحه بودجه به کمیسیون تخصصی ارائه دهند همچنین کمیسیون مربوطه نیز دو هفته مهلت خواهد داشت تا این پیشنهادات را آنالیز کند. پس از سرانجام مهلت دو هفته ای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 تشکیل خواهد شد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 733

به "رفتار بی&zwnjسابقه رئیس جمهور علیه خانه ملت!، پاسخ رئیس مجلس به غیبت روحانی در جلسه بهارستان چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتار بی&zwnjسابقه رئیس جمهور علیه خانه ملت!، پاسخ رئیس مجلس به غیبت روحانی در جلسه بهارستان چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید