هشدار پوتین درباره خطر رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا

به گزارش دکترای اقتصاد، رئیس جمهور روسیه ضمن هشدار درباره رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا، انجام هرچه سریع تر مذاکرات در این زمینه را خواستار شد.

هشدار پوتین درباره خطر رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه درخصوص عواقب خروج آمریکا از معاهده دوجانبه کنترل تسلیحات اتمی هشدار داد.

به نوشته وبگاه شبکه راشا تودی، پوتین ضمن هشدار درباره منجر شدن این اقدام آمریکا به رویارویی قدرت های بزرگ در شرق آسیا، گفت وگوی فوری در این باره را خواستار شد.

رئیس جمهور روسیه ضمن سخنرانی در نشست شرق آسیا گفت: مکرراً هشدار داده ایم که فسخ معاهده منع توسعه سلاح های میان برد هسته ای (INF) به این معنا است که اکنون این منطقه با احتمال ظهور چنین تسلیحات تهاجمی در این پهنه وسیع روبرو شود و متعاقباً وارد رقابتی تسلیحاتی شود.

پوتین افزود، برخلاف تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2019 برای خروج از این معاهده، مسکو به طور یکجانبه عدم استقرار موشک های کوتاه و میان برد در آسیا-اقیانوسیه و دیگر نقاط جهان را اعلام کرده و گفت وگوی جدی با کشورهای مربوطه را خواستار شده است. پیشنهاد روسیه همچنان مطرح بوده و اهمیت آن رو به افزایش است.

او در ادامه گفت: از دید ما، تنها راه متوقف کردن تهدیدات فعلی و در حال ظهور و حل مشکلاتی که منطقه ما و جهان را تحت تأثیر قرار می دهند، همکاری میان ملت ها است.

پوتین گفت: این گفت وگوها باید بر توسعه پایدار و تقویت سلامت جامعه متمرکز باشد و مسکو برای شرکت در چنین گفت وگوهایی آمادگی دارد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیش تر گفته بود اگر آمریکا در ژاپن، موشک یا سامانه موشکی مستقر کند، روسیه نیز برای دفاع از امنیت ملی خود، این اقدام را تلافی خواهد کرد.

وی در این باره توضیح داد: استقرار موشک های کوتاه و میان بُرد به هر شکلی در منطقه ها مختلف جهان از جمله منطقه آسیا-اقیانوس آرام، از نقطه نظر امنیت بین الملل و منطقه، تاثیر جدی در ثبات زدایی دارد. این اقدام باعث شروع شدن دور جدیدی از رقابت تسلیحاتی با عواقب غیرقابل پیش بینی می شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به فسخ معاهده تسلیحات اتمی میان برد از سوی دولت ترامپ گفته است: ما چنین موشک های زمینی را در منطقه های که موشک های ساخت آمریکا در آن ها استقرار نداشته باشند، مستقر نخواهیم کرد. از اعضای ناتو می خواهیم که همین گام های متقابل را بردارند. پیشنهادات دقیق ما درباره اقدامات تأیید متقابل، کاملاً مشخص هستند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1269

به "هشدار پوتین درباره خطر رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار پوتین درباره خطر رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید